Hej!

Jag har en avsäkringsfråga. Mitt hus är avsäkrat på inkommande 20 ampere. Ibland, inte ofta, men ibland främst vintertid, så går en av de tre porslinssäkringarna ute i fasadmätarskåpet. Det är alltid samma säkring som går. Jag har börjat fundera lite kring belastningar. Förutom VU och belysning så går avfuktaren i krypgrunden på denna fas. Vidare så har jag en Nibe Fighter 360p 3-fas-inkopplad (med intern effekt-vakt).

Enligt databladet till värmepannan får tillsatsenergin (dvs elpatronen) max ta ut 6000 watt. Jag antar då att det motsvarar 2000 watt per fas?

Avfuktaren, Acetec PD-150, har jag ansluten till en Fibaro Z-wave wallplug och mäter på så sätt avfuktarens energiförbrukning. Den verkar kunna toppa på 700->800w när den påbörjar en avfuktningscykel.

Graf över energiförbrukning för avfuktare Acetec PD 150 med värden mellan 31 och 773 watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur mycket effekt är det rimligt att en 20 A säkring ska tåla över tiden?
 
byggsson skrev:
hej!

Jag har en avsäkringsfråga. Mitt hus är avsäkrat på inkommande 20 ampere. Ibland, inte ofta, men ibland främst vintertid, så går en av de tre porslinssäkringarna ute i fasadmätarskåpet. Det är alltid samma säkring som går. Jag har börjat fundera lite kring belastningar. Förutom vu och belysning så går avfuktaren i krypgrunden på denna fas. Vidare så har jag en nibe fighter 360p 3-fas-inkopplad (med intern effekt-vakt).

Enligt databladet till värmepannan får tillsatsenergin (dvs elpatronen) max ta ut 6000 watt. Jag antar då att det motsvarar 2000 watt per fas?

Avfuktaren, acetec pd-150, har jag ansluten till en fibaro z-wave wallplug och mäter på så sätt avfuktarens energiförbrukning. Den verkar kunna toppa på 700->800w när den påbörjar en avfuktningscykel.

[media]

hur mycket effekt är det rimligt att en 20 a säkring ska tåla över tiden?
20a * 230v = 4600w
 
ah naturligtvis, P = U * I Länge sedan man gick i skolan nu. :p Tack.
Frågan är om Niben eller något annat käkar mer ström än vad jag ser... Man måste kanske mäta sig fram till det här?

Kan tillägga att jordfelsbrytare & alla dvärgbrytare i elcentralen inne i huset inte löser ut. Där ser allt bra ut...
 
Redigerat:
Saker som drar mycket ström är tex diskmaskin, tvättmaskin, torkskåp, torktumlare, kupevärmare, vattenkokare, microvågsugn alla brukar ligga på ca 10 A. Ska effektvakten göra någon nytta måste strömkännarna monteras på ledningar som kommer från elmätaren.
 
En trög porslinssäkring tål dessutom något högre effekter under en tid innan de löser ut. Troligen är det någon/några stora enfas förbrukare som ligger på just denna fasen som orsakar en kraftigt överlast när de körs samtidigt.

De flesta villafastigheter klarar sig idag med endast 16A huvudsäkring, såvida man inte har direktverkande elvärme.

Kanske kan du även prova att sänka maxeffekten på elpatronen i din Nibe?
 
Redigerat:
Det kan t.ex handla om snedbelastning av faserna. Ta en titt på gruppförteckningen - kanske framgår det där att diskmaskin, tvättmaskin mm ligger på en och samma fas (men på olika gruppsäkringar). Om vi antar att säkringen löser pga måttlig överbelastning så handlar det om 25-30 A i ditt fall, dvs (6 - 7 kW) och det är ju ganska mycket.

Du bör också kontrollera hur inkommande mätarsäkring ser ut - att botten på säkringshållaren eller propphuven inte ser bränd ut i kontaktytorna.
 
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
Effekttopparna du ser från avfuktaren är så korta att de skall inte kunna påverka såvida du inte redan har en kraftig överlast från andra apparater när avfuktaren startar.
 
Som sagt ovan (och även i andra trådar) fördela stora förbrukare - och sänka tillsats till 3kW om det går på Nibe 360.

Men... Vad menar du med "intern effektvakt" ?

Givare till effektvakten ska sitta FÖRE alla husets förbrukare, alltså i princip där huvudledningen från mätartavlan matar fördelningsplint eller huvudcentral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.