Min elmätare (fn. säkrad 3x20A) har en SE-N1XV 4G10 som inkommande från nätet.
Från elmätaren går det en SE-N1XV 4G10 till en fördelningsdosa i garaget. En SE-N1XV 4G10 går vidare in till huset, en EKKJ 3x6/6 går upp till en mindre central i garaget.

Har byggt ett nytt garage. Ska haka på en kabel i fördelningsdosan till en central i nya garaget. Går det då bra att dra en SE-N1XV 4G10 ut dit också? Antar att det inte finns någon anledning att dra en femledare...?
 
Konstigt att det är dragit N1XV 4G10 överallt (efter mätaren), då är man ju tvungen att använda PEN-ledare vilket bär på ganska vitala nackdelar. Dra N1XV 5G6, den är förmodligen billigare också...

//Patrik
 
Och än mer "konstigt" att man i dosan kopplar in/skarvar med en 6mm2 mot en 10 mm2, då är det som gjort för misstag i framtiden.
 
Oj, givetvis. :blushing:

//Patrik
 
Alltså bör jag inte gå ner i dimension (5G6) till nya garaget, utan köra 5G10? Det verkar ju konstigt om man skulle få gå ner i dimension "på vägen"?
 
Och är det fortfarande bra att dra 5G10 istället för 4G10, trots att elskåpet är 4G10 till kopplingspunkten där jag ska haka på?
 
Lägger man en ny huvudledning är det oftast bra att välja en femledare. Det är säkrare och det underlättar ev senare byte av övriga kablar till femledare.

För att få gå ned i area krävs normalt en säkring. Men nu har du antagligen DII-gänga i mätarskåpet vilket betyder max 25 A säkringar. Då räcker det med 6 mm², fast bara om det är en femledare. Men då du har 10 mm² för övrigt så är det väl lämpligt att fortsätta med det.

Övergång från fyrledare till femledare som "sista sträcka" (det går inte att gå tillbaka till fyrledare efter denna punkt) innebär övergång från TN-C till TN-S-system vilket bör göras i en elcentral, inte kopplingsdosa. Men finns det bara ordentliga plintar i denna fördelningslåda som rymmer 2 extra ledare på PEN-plinten så tycker jag det är ok.
 
Sidospårkommentar:

Den där befintliga EKKJ 3x6/6 måste dessutom vara installerad för tillräckligt länge sen för att vara laglig, om den centralen inte bara matar trefasprylar utan nolla.
 
Jag hade samma fall i en annan tråd där man dragit en 5-ledare från en dosa med två TN-C ledare. Dock hade man senare valt att använda 5-ledaren som TN-C. Vi kom fram till att detta var det bästa. Anledningen i det fallet då det var en trång dosa samtidigt som det blev en mer överskådlig anläggning ( blandat TN-C och TN-S i en undangömd dosa tycker jag man ska undvika). Det fanns kanske en tanke med att övergången förut skulle ske i en elcentral?
 
Lyfter tråden.

Någon som har förslag på kopplingsplintar lämpliga för uppgiften ovan?

Dvs det finns en kopplingslåda dit 4 st 10 kvm kablar kommer att skarvas och fördelas.
Inkommande matning från skåp, vidare till garage 1, vidare till garage 2, vidare till hus.

Jag trodde att det skulle finnas bra kopplingsplintar för uppgiften, med fyra separata skruvar, men så verkar inte vara fallet. Alla kopplingsplintar har 1 skruv, verkar det inte lite risky att ha 4 st 10kvm under samma skruv? Blir det verkligen en fullgod anslutning?
Förslag på kopplingsplintar skulle uppskattas!

Se bild hur skarvarna med 3 kablar ser ut i dagsläget.
Att dosan ser ut som det gör, beror på att den som en gång i tiden byggde mitt hus inte hade koll på nånting gällade el. Dosan hade inte dragavlastningarna monterade, det låg två döda möss inne i dosan.

P1000938_S.JPG
 
Kanon, tack, äntligen en konkret svar =)

ES hade den också, lagt till på orderlistan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.