I centraler sitter ju Huvudbrytaren till vänster (säkert styrt av alla högerhänta) och dvärgbrytarna till höger om denna.
Är det ok att spegelvända centralen så att Huvudbrytare och inkommande kabel placeras till höger?
 
Lite ologiskt då det ALLTID har varit från vänster till höger (som vi oftast läser i detta land). Att inkommande kommer från höger gör inget, den går bara tvärs över centralen till HB.
Ska jag lägga upp en bild på centralen jag har bakom ryggen där det är just så.

Protte
 
Orsaken är att inkommande annars måste skarvas eller dras om!
 
Blir det bättre om man sätter HB på nedersta raden om det är en flerradig central?

Det är inte lag på att HB ska sitta till vänster så om du sätter ordentlig märkning så är det OK men det går att skarva ledningen inne i centralen.

Protte
 
Redigerat:
Skulle helst vilja slippa skarvar och ser själv inga problem med att sätta huvudbrytaren till höger. Att sätta den på nedre raden ger ingen förbättring.
 
inga problem att sätta den där.
vissa JFB brukar ha nollanslutningen längst till höger, vilket gör att man måste sätta dom till höger om dvärgarna för att det ska funka med fasskenan.
 
Tack för den informationen. På min tid kunde man inte flytta på apparaterna i Centralen, nu är det mycket trevligare produkter att jobba med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.