Skall komplettera sommarstugans central med jordfelsbrytare. När jag tog av locket på centralen visade det sig att huvudbrytaren höll på att ramla isär. De små mässingsnitarna som håller ihop brytaren har gått av. Öppnade även den separata centralen till elvärmen och även där var det samma problem med brytaren.

Frågan är nu: Vilken brytare kan ersätta denna typ? Hittar endast huvudbrytare till nya normcentraler och de monteras i fyrkantiga hål.

Ja, jag vet att detta arbete är behörighetskrävande.
Huvudbrytare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ta bort den, och sätta huvudbrytaten för centralen i jordfelsbrytarkapslingen istället. All ström passerar ändå den kapslingen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Fast skall den tas bort så behöver man ju täcka över hålet med något.
 
Silvertejp :)
 
Isåfall skulle jag tillverka en plåt o popnita den för att täcka det runda hålet med.

Jag hade också funderingar på att sätta huvudbrytaren i den nya kapslingen. Problemet är att inkommande kabel kommer precis bakom huvudbrytaren. Bilden jag bifogade är från den separata centralen till elvärmen.
Kabeln går inuti väggen upp till centralen. Kanske det bästa är att ta upp ett hål under den gamla centralen och sätta normkapslingen för huvudbrytaren över hålet. Då kan jag plocka ut kabeln där och koppla in eftersom den kommer nerifrån.

Är det tillåtet att skarva EK 6 kvadrat med skruvplint typ sockerbit annars? Jag har trefas 16 Ampere så det är inte så stora effekter det handlar om.

Skulle denna kunna passa? Var köper man den isåfall?

Det bästa skulle vara att byta hela rasket till en ny central förstås men det rymdes inte i budgeten enligt ekonomiansvarig hemma.:)
 
Redigerat:
Det ser ju ut på beskrivningen som att den bryataren är gjord för ändamålet.

Den finns troligen hos elgrossister (där du inte får handla som privatperson). Antingen så köper du den via en lokal elfirma. Eller så kontaktar du någon av webshopparna och kollar om de kan sälja den till dig.

Jag vet att Hornbach tar hem vilken VVS pryl om helst från grossist på beställning. Du kan ju prova om de har samma service på elprylar.
 
O
HandySmurf skrev:
Isåfall skulle jag tillverka en plåt o popnita den för att täcka det runda hålet med.

Jag hade också funderingar på att sätta huvudbrytaren i den nya kapslingen. Problemet är att inkommande kabel kommer precis bakom huvudbrytaren. Bilden jag bifogade är från den separata centralen till elvärmen.
Kabeln går inuti väggen upp till centralen. Kanske det bästa är att ta upp ett hål under den gamla centralen och sätta normkapslingen för huvudbrytaren över hålet. Då kan jag plocka ut kabeln där och koppla in eftersom den kommer nerifrån.

Är det tillåtet att skarva EK 6 kvadrat med skruvplint typ sockerbit annars? Jag har trefas 16 Ampere så det är inte så stora effekter det handlar om.

Skulle denna kunna passa? Var köper man den isåfall?

Det bästa skulle vara att byta hela rasket till en ny central förstås men det rymdes inte i budgeten enligt ekonomiansvarig hemma.:)
Dags att uppdatera ekonomiansvariga.... till nån som förstår sig på ny elcentral :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.