Jaha, då har det då till slut skett...det vi redan när vi köpte huset för fyra år sedan visste skulle ske förr eller senare. Den gamla avstängningsventilen för inkommande vatten har givit upp.

Vi var borta över helgen och hade då stängt av vattnet. Väl hemma vred jag på igen, och idag upptäckte jag (lite av en lyckosam slump) att det droppar från kranen. Det forsar inte, men kanske en droppe i sekunden så kranen måste givetvis bytas. Den är med största sannolikhet från när huset byggdes för snart 50 år sedan, och dess kamrat på andra sidan vattenmätaren har inte gått att rubba så länge vi ägt huset.

Min fråga till den samlade forumkompetensen är: vad ska jag be att få för grejer? Jag har sett några olika varianter när jag googlat och den röris som vi väljer kommer säkert ha någon egen uppfattning om vad som ska sättas dit.

Vad finns det för olika varianter att välja, och vad har de för olika egenskaper samt för- och nackdelar?

Det sitter nu också en gammal mässingskran mellan avstängningarna vilken jag dragit slutsatsen är till för att kunna tömma systemet på ett kontrollerat sätt. Denna kran skulle jag vilja ha en annan lösning på, eftersom den sticker ut lite mycket. Vi vill kunna bygga en låda framför hela arrangemanget (enkelt borttagbar, nota bene) och då är kranen i vägen. Finns det någon lösning, typ gardena koppling, som kan vara riktad nedåt istället för utåt sidan?

Så här det det ut idag:

Gammal avstängningsventil för vatten, vattenmätare och droppande mässingskran med uppsamlingsanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal avstängningsventil för vatten med tydliga tecken på korrosion och en tratt under för att fånga droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal mässingskran med droppande vatten och en riggad tratt för avledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tidigare varit i kontakt med vattenbolaget för att vår vattenmätare tickar (det här är placerat i ett gästrum, så det kan störa en del om någon ligger och sover). Vi enades då om att vi skulle vänta med att byta den tills det är dags att byta huvudkranarna. Därför har jag bra koll på hur jag ska gå tillväga för att få allt detta ordnat. Jag måste synka ihop vattenbolaget för avstängning i gatan och en ny mätare, samt en röris som byter kranarna.

En sista fråga: behöver jag vara orolig att det börjar forsa om kranen? Som ni ser har jag riggat en tratt med en bit trädgårdsslang som går till duschrummet utanför bastun, så så länge det bara droppar är det ingen panik. Men om läckan skulle förvärras blir det ju lite mer stressigt. Jag kommer givetvis inte röra kranen mer nu.

Mvh
Fred
 

Bästa svaret

L
Den ventilen med pilen , under den så finns ett tätgarn , prova att dra till på muttern , då packas garnet in mot axeln , det är en klassiker , angående övrigt så ska det vara en sådan
www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsol/ + ventiler , röris vet vad , men du kan köpa , kanske rörts blir lite sur att du har dom ,
 
  • Gammal ventilmekanism med röd pil som pekar på en mutter och tätgarn, ansluten till vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret Liteavvarje.

Jag tror inte jag vågar dra till på muttern...är nojig att det kommer börja läcka mer, och gör det det så kommer kalaset bli väldigt mycket dyrare eftersom jag då måste få hit en jour-röris.

Jag hade inte tänkt köpa grejer själv...jag har läst väldigt många trådar här på BH, så jag vet att hantverkarna drygar ut sin lön genom att lägga på på materialet för att kunna ange lägre timkostnad. Detta är ju lite akut, så det är bara dumsnålt att bråka om materialpålägg i det här fallet. :) Dock tänkte jag att jag ju kan komma med önskemål när jag snackar med rörisen, om det finns bättre eller sämre grejer han kan välja.
 
När du framtiden stänger av vattnet, gör det på inkommande vred, alltså det högra.
 
O olotor skrev:
När du framtiden stänger av vattnet, gör det på inkommande vred, alltså det högra.
Absolut, det är tanken och det hade jag gjort fram tills nu om det vredet hade gått att rubba...men det satt som sagt fast redan när vi köpte huset. Jag kommer motionera första vredet två gånger om året framöver i samband med att klockorna ställs om. Då brukar jag också vända på alla pulversläckare för att lösgöra pulvret i dem.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
L
P Paxman skrev:
Jag tror inte jag vågar dra till på muttern...är nojig att det kommer börja läcka mer, och gör det det så kommer kalaset bli väldigt mycket dyrare eftersom jag då måste få hit en jour-röris.
Du behöver inte vara nojig för att dra den med skiftnyckel , det kan inte hända något , bara att det slutar läcka , det är enda sättet förutom att byta , normalt om en sådan läcker drar man ett halvt varav , det brukar räcka
Tar du en röris tillfälligt så drar han den , och går hem
Har du någon granne som är lite hemma på mycket , så fråga och säg att dom sagt det på forumet .
 
Kranarna ska bytas det är redan bestämt...det har nästan varit bestämt länge eftersom jag inte litat på dem och den inre inte fungerat. Så på ett sätt kan man säga att det är skönt att börjat läcka nu, så vi äntligen får ändan ur att få dem bytta.

Det är inte att jag inte litar på din kunskap Liteavvarje...jag litar inte på kranen. :D Fast, eftersom du verkar vara så säker på din sak kan jag ju känna lite på den med skiftnyckeln och se vad som händer. Risken är dock att muttern är så ärgad i gängorna att den inte går att rubba.
 
L
Dom brukar inte sitta fast , det är rödgods i dom och rostar inte
 
Du får "bästa svar" Liteavvarje, även om du inte svarade på den egentliga frågeställning som tråden handlar om! :D Jag lyckades dra åt muttern just ett halvt varv och droppandet slutade! :rofl: Dock är allt mycket ärgat så byte måste ske ändå, men nu känns det inte riktigt lika akut. Slangen med tratten och stora murarhinken får dock vara kvar, tills vi fått nya grejer.

Då kvarstår bara frågan om vilka grejer jag ska sträva efter att rörisen sätter in. Det finns väl en uppsjö ventiler och kranar att välja mellan?
 
L
OK men du missade att titta på länken i # 2 , ingen är perfekt , där det framkommer vad det är för grejer som behövs + ventilerna som syns nedanför och lite kopplingar för att koppla in plastslangen till vänster och metalldelarna till höger
Som info , det med att dessa kikkranar som läcker , om man stänger och öppnar dom , så gnager det lite på tätningen varje gång , tillslut så blir det att dom läcker i spindeln
 
Nejdå, jag kikade på länken...men den visade bara en av delarna jag behöver och kanske den som är minst viktig vad det är för typ. Det är ventilerna jag undrar mest över, samt det som eventuellt ska ersätta mässingskranen som sitter där idag.
 
L
Det var bara en info om vad som kan komma att behövas + lite till
Det är svårt att se vilka mått som är där , troligtvis 1 tum ( 25mm ) på rören till höger och
32 mm på slangen , i övrigt är det standardmått
Se skiss
 
  • VVS-installation med rör och mätare, 1-tums rör till höger och 32 mm slang, anteckningar om mått och installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror du missförstår min fråga. Jag är inte ute efter RSK-nummer på specifika delar, utan mer synpunkter på olika alternativ på t ex ventilerna. Sen när det gäller kranen är min fråga precis det du skriver: Ska jag ha den kvar, behövs den...och om så, finns det en lösning som mynnar nedåt med typ en gardenakoppling som kan användas istället.

Rummet där detta finns huserade tidigare oljetanken och var antagligen ett ganska "grovt" rum. Där kanske det var bra att ha ett vattenutkast, men nu när det är gästrum behövs ingen kran. Dock kan det väl vara bra att kunna koppla på en slang som kan dras som jag gjort nu, till duschrummets brunn, om man behöver byta vattenmätaren igen någon gång eller om hela systemet behöver tömmas av någon anledning.
 
Skaffa en vattenmätarkonsoll med avstängning på bägge sidor samt med backventil (på kundsidan). Mer eller mindre alla VA-ägarna kräver idag backventil vid förändring av mätarplatsen.

När jobbet väl ska utföras ringer du till VA-nätägaren (kommunen) och ber dom stänga av vattnet ute i gatan (är normalt gratis), när jobbet är utfört så ringer du VA-ägaren igen så att dom kan komma och montera vattenmätaren, plombera den samt släpper på vattnet igen.

Edit: idag monteras uteslutande bara kulventiler.
 
L
OK då vet ja allt , kanske lite diffust med info från oss båda .
Då är det så här , en ny vattenkonsol monteras på vägg med alla detaljer på , i stället för dom kranar där kommer det att bli s,k kulventiler ( dom kan du stänga och öppna flera gånger om dagen i flera år utan att var rädd för något )
Eftersom du inte tänker göra det själv , kan vara klurigt att veta vad , om man inte riktigt vet ,
När du pratar med röris så fråga om du kan maila ett fota på hela allt och tala om vad du vill ha
så skruvar han i hop det med den erfarenhet han har .och vet vad kommunen vill ha .
Det enda som han behöver info om är hur tjock slangen är på utsidan , sen har han allt i bilen som behövs , det finns inte så många varianter på denna koppling att göra , bara standardgrejer
inga bättre eller sämre
, PS när du gör upp med röris , så säg att han kontaktar kommunen om avstängning i gatan .
Då kan inget gå fel i tidsplaneringen allt kommer att flyta smärtfritt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.