Jag bor i ett gammalt hus från slutet av 1800-talet. Ett hus med två murstockar där man förr eldade med kakelugnar, ved, olja, pellets osv. Ventilation i form av självdrag i kanalerna i skorstenarna.

Nu har jag övergått till jordvärme och det eldas numera inte alls i den ena murstocken och ytterst lite i den andra. Bör jag se till att sätta skorstenshuvar på skorstenarna? Eller ska jag låta bli? Har fått så olika råd kring detta då jag talat med hantverkare. Min sotarmästare anser att huvar bara är ett dumt påfund, som försämrar ventilationen och dessutom kan öka risken för sot-/tjärbrand i den murstock där jag fortfarande ibland eldar i en kamin. Eftersom tjära samlas under huven. Andra säger att huvar är ett måste för att inte skorstenarna ska bli förstörda.

Tacksam för synpunkter!
 
Fåglar!

Om man eldar kontinuerligt håller sig nog fåglarna undan.
Och lite regnstänk hålls undan av skorstensdraget.
Men om man bara eldar då och då...

Jag har haft två fågel"attacker":
1. Sommarstugans skorsten byggdes om till kajbo. Sotaren fick rensa.
Sedan skaffade vi en skorstenshuv med nät så ingen kunde flytta in

2. Nytt hus med braskamin och plåtskorsten med huv, men utan galler.
En morgon rasslade det i kaminen. När vi öppnade luckan så flaxade det ut en sotsvart stare,
som sedan släpptes ut via altandörren. Skyddsnät skall införskaffas till skorstenshuven.

Sensmoralen är väl given: Huv + skyddsnät!
Att det också förhindrar att det regnar in i skorstenen är väl ett stort plus :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Om det bara är för fåglarna så räcker det med nät. Det har vi.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
ullet
Vi har precis satt huv på vår skorsten. Tidigare olja/ved nu fjärrvärme och bara självdragsventilation.

Utan att ha mätt upplever jag det som att vi fått bättre drag i ventilationen tack vare huven.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Eldar man inte så skorstenen torkar ut är skorstenshuv att rekommendera. Regnet och snö torkar ju inte ut om man inte eldar och då slits skorstenen mycket fortare är det är vanligt att man plåtar in hela skorstenen när man inte eldar då fogarna och stenen blir dåliga fort.
 
  • Gilla
jkl2 och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för era synpunkter!
Tips på någon seriös firma som gör denna typ av huvar?
Bor i Dalarna.
Om man nu får namnge företag på detta forum..
Är helt ny medlem här och är osäker på om det är OK eller inte.
 
Stina71 skrev:
Tips på någon seriös firma som gör denna typ av huvar?
Bor i Dalarna.
.
Varför gå över ån efter vatten.
Kontakta närmaste plåtslagare. Dom tar mått på plats och både tillverkar och monterar. Detta är ett normal jobb för plåtslagare.:)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Kaminfirmor brukar också kunna fixa huvar, men en plåtis är nog lämpligast.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ok! Då får jag göra så. Tack för tips!
 
Är det bara jag som tycker det visslar MYCKET mer med huvor än utan om det blåser mycket?

Ända negativa jag har att säga om huvor dock ;)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Såklart man ska huv. Skorstenen håller mycket längre då det inte regnar in i den. Min skorstenspipa (som inte längre används) är tyvärr rejält vittrad eftersom förre ägaren inte satte någon huv på skorstenen.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
NinjaSatan skrev:
Är det bara jag som tycker det visslar MYCKET mer med huvor än utan om det blåser mycket?

Ända negativa jag har att säga om huvor dock ;)
Det kommer lite orgeltoner från kaminen vid vissa spjäll-lägen, men jag har uppfattat det som att det är själva kaminen med sina vindlande rökgångar och spjäll som kan låta.

Om det var skorstenshuven borde man ju höra det utomhus också.
Där är det knäpptyst, förutom vindens brus.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Om det var skorstenshuven borde man ju höra det utomhus också.
Där är det knäpptyst, förutom vindens brus.
Sant, men huven får det väl att dra mer i skorstenen?
 
Nyfniken skrev:
Sant, men huven får det väl att dra mer i skorstenen?
Varför skulle den göra det? Har du någon fysisk förklaring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.