Liknar de husfirmor som tycker att en torpargrund är ett bra alternativ till grundläggning... å för att det skall vara bra så skickar man med en avfuktare som skall snurra dygnet runt för att man inte skall få problem med grunden.

Snacka om att bekämta symtomen istället för problemet...

Eller de som skippar råsponten på taket och sätter plast istället... Huga
 
omfördelning av kostnader - kanske det heter ;)
 
Nu är det ju så att mäklare är säljare!
En säljare är bra på att prata för sin sak men vet inte alltid vad de pratar om. (vad mycket skäll jag kommer att få.)
Men det som de alltid borde kunna om de är minsta serviceinriktade är att ta reda på svaren till dina frågor och återkomma med svaren.
 
Lita ALDRIG på en Mäklare/säljare >:(
 
Men det som de alltid borde kunna om de är minsta serviceinriktade är att ta reda på svaren till dina frågor och återkomma med svaren.
Just min tanke också. En säljare, även de som säljer på kunnighet och förtroende snarare än krängarmentalitet, kan inte sitta in med all detaljkunskap (går helt enkelt för mycket tid åt informationsinhämtning och blir för lite tid till relationsbyggande och kundvård).

MEN en god säljare säger givetvis att "Det vet jag faktiskt inte men det var en intressant fråga - jag kollar upp det och ringer upp dig imorgon!"

Det är i alla fall min erfarenhet av duktiga säljare för systemlösningar/webb. D v s en komplexa produkter, precis som ett hus är...
 
Ubbe skrev:
Lita ALDRIG på en Mäklare/säljare >:(
Ubbe har helt rätt!
När vi köpte huset så var det så klart det bästa hus mäklaren sålt nånsin osv, ni vet hur de låter...

Men när vi efter inflyttningen återkom med att elen i huset var olaglig och livsfarlig enligt protokoll från elektriker som besiktat den så sa de bara, kontakta säljaren och försök att få dem att dela detta med er då...

Allt är jättebra tills man skrapar på ytan, så som sagt, lita aldrig på en mäklare. Jag tycker bra illa om dem, faktiskt sämre än bilförsäljare!  ;)
Hela tråden:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Juridik;action=display;num=1100249757
 
Allt är jättebra tills man skrapar på ytan, så som sagt, lita aldrig på en mäklare.
Nä det är nog rätt. Och varför skulle man egentligen det? Igonerar mäklaren helt och hållet ända fram till ett ev. köp. Innan dess ska man bara lyssna till sitt eget hjärta, sitt eget förnuft och kanske även någon pålitlig byggares förnuft. För auktoriserade besiktningsmän har jag heller inget som helst förtroende för, av egen erfarenhet. Den s k okulära besiktningen är inte värd ett nickel i mina ögon - vem som helst med lite grundkunskaper i byggnadskonstruktion, kan göra samma jobb bättre... Gäller det gamla hus är det garanterat bättre att plocka med sig en gammal kunnnig snickare/byggare än en besiktingsingenjör.
 
Jag tycker i och för sig att det är minst lika skrämmande att det finns folk som fullt ut litar på en husförsäljare i 25-årsåldern...
 
Mäklare är nutidens hästhandlare.. 8)
 
Inger.P. skrev:
Han svarade "-det vet jag inte, men den svarar till 50 - 60 % av husets energibehov.
Man undrar om han själv funderat på var ifrån de övriga 40-50% kommer ifrån?

Jag jobbar själv som säljare och jag ser mig som en resurs som mina kunder har fri tillgång till.
De viktigaste åtaganden jag har som säljare är att leverera rätt produkt i rätt tid och till rätt pris. Detta gäller även information!!!

Kan tillägga att jag älskar säljare som lovar runt men håller tunt.....

Som ordspråket säger....."den enes död, den andres levebröd"

Just nu har småhusbranchen ett kraftigt uppsving och det verkar som man anställer vem som helst som företagets ansikte utåt. Har haft kontakt med många "hussäljare" och de dessa mäniskor ALLTID missar i sitt arbete är att ta reda på kundens BEHOV!!!
Verkar som alla har varit på samma kurs för man hör hela tiden samma floskler och fraser.

Som säljare är man nog extra uppmärksam på hur andra säljare behandlar mig som kund. För man vill ju inte göra samma misstag själv...... :surprised:
 
Inger.P. skrev:
Min dröm är att bli just hussäljare/byggsamordnare/fastighetsmäklare el.dyl.

Skulle jag en dag komma dit så skulle jag definitivt arbeta för att kunden blir nöjd - och fortfarande är så även efter flera års boende i sitt hus...
Det är de som en 25 årig mäklare med månadslön på 80000:- inte behöver bry sej om.. (gäller i s-holm)
En missad affär står tusen åter som det ser ut idag o där ligger problemet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.