Hej!

Men Jag planerar att skaffa en liten husvagn och ställa på min tomt ca 4-5V under sommarperioderna när jag har semester. På tomten finns rör uppdraget för el och VA (kommunalt vatten). Nu är jag helt novis i ämnet så ursäkta tokiga tankar ☺️ Jag kommer förstås kontakta kommunen för vad som gäller just i denna kommun. Men jag funderar på följande: Kan jag ringa elbolaget och sätta upp någon typ av elskåp så jag kan koppla in husvagnens el? Kan jag även på något sätt göra någon liknande lösning för vatten? Skulle det behövas göra en stenkista för att leda BDT vatten dit, på något sätt? Det är en kassettoalett i husvagnen. Hoppas på lite bra tips från Er alla vänliga själar ☺️Kanske har någon varit i liknande situation? Jag har för närvarande inte råd att bygga en liten sommarstuga på tomten. Något som får skjutas fram på obestämd tid. Påkopplingsavgifterna för el och VA vet jag om och det är bara att betala säg ☺️

Tack på förhand, Sussie!
 
Claes Sörmland
Juridiken kring det som du planerar är inte så kul tyvärr:

Först så vill du ta obebyggt mark i bruk för parkering av din husvagn. Det kräver bygglov för att anordna parkeringsplatsen. Det krävs inte bygglov för att anlägga en körväg till den.

Elanslutning kan du lösa med elbolaget. Kommunen har inget med detta att göra utan det löses helt privat.

Du får ta det med kommunen om de är beredda att leverera vatten till dig. Förvisso har VA-huvudmannen en laglig skyldighet att leverera vatten till dig i och med att din fastighet ligger inom verksamhetsområde för VA men har också en rätt att neka om fastighetens va-installation har väsentliga brister. Det låter ju som att den har i ditt fall om det bara är lösa slangar och en husvagn.

Du måste anmäla till kommunens byggnadsnämnd om du vill anlägga VA-installation. Krävs startbesked för att påbörja åtgärden.

Du måste anmäla till kommunens miljönämnd om du vill anlägga ett eget BDT-avlopp. Troligen nekar kommunen med hänsyn till att din fastighet ingår i verksamhetsområde för VA.
 
Hej Claes och tack för svar. Jo alla anmälningar till kommunen har jag nog allt koll på. Mest nyfiken på om det är en möjlig tanke med husvagn på min tomt som är en plan äng i princip och tillhör en samfällighet. Den ska inte stå där permanent utan bara när jag rullar iväg på semester. Försöker bara tänka på lite bekvämlighet ☺️ Just att slippa rulla iväg vagnen och fylla på vatten t ex. Men elstolpen verkar gå bra, toppen! Tack för din tid ☀️
 
Väck inte den björn som sover. Ett litet råd: ta inte upp det här med kommunen INNAN du fått klarlagt vad som krävs. Och vad säger samfälligheten?

Vatten och avlopp kommer du troligen inte få godkänt (jag är lite osäker på detta). Du får förmodligen klara dig med den befintliga kasetttoan.

Enkel solfångare funkar också. Jag ser hur dottern, som vägrat ansluta el till sin kolonistuga, lever väldigt bra under sommarhalvåret.

Du kan du placera husvagnen där en kortare period som tex 5 veckor. Sedan måste den flyttas från fastigheten. Nog kan man leva lite offgrid under så kort period?
 
Haha det har du rätt i Yonna ☺️ Tack för råd och tips 🙏
 
Gällande elanslutning så kan du låta installera ett så kallat markmätarskåp inne på din tomtmark.

Om det placeras riktigt genomtänkt, så kan det sedan användas för kommande fritidshus.

Det har både ett 1-fas och 3-fas eluttag under en lucka. Elmätaren sitter inne i skåpet, och en liten elcentral.

Men tänk på att du kommer att få betala den kostsamma elnätsavgiften för 52 veckor per år.

Kanske enklare med några solceller på husvagnen och sedan gas för spis och värme?

Installation av utomhusutrustning, grävningsarbete, gul kabel, skogsmiljö, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Superrobban skrev:
Gällande elanslutning så kan du låta installera ett så kallat markmätarskåp inne på din tomtmark.

Om det placeras riktigt genomtänkt, så kan det sedan användas för kommande fritidshus.

Det har både ett 1-fas och 3-fas eluttag under en lucka. Elmätaren sitter inne i skåpet, och en liten elcentral.

Men tänk på att du kommer att få betala den kostsamma elnätsavgiften för 52 veckor per år.

Kanske enklare med några solceller på husvagnen och sedan gas för spis och värme?

[bild]
1000-tack för bra info om markmätarskåp 😃 Även bra andra tankar där som jag lagt till i mina funderingar - toppen ☺️👌
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.