var och tittade på ett hus i veckan med en vattenskada från 2003 avstängt vatten o el och allmänt slitet men ett fint läge på huset. Det finns två pantbrev på huset på totalt 250.000kr.
Huset är värt ca 40.000kr och det är ägaren bered att sälja för bara om banken går med på det!. Går det att köpa huset för 40.000kr och slipa pant brev. Huset står och förstörs utan el o värme ju längre tiden går (Hemförsäkringen gäller ej för vattenskada )
 
Pantbrev lämnar man ju till banken som säkerhet för lån. Om du inte har något lån så behöver ju inte banken någon säkerhet och du kan med andra ord behålla pantbreven själv.

Varför måste banken gå med på försäljningen? Eventuella lån som säljaren har med fastigheten som säkerhet utgår jag ifrån att han löser, eller?
 
Oroa dig inte för pantbreven, det händer att de är mer värda än fastigheten. Se bara till att lånet är löst!
 
Inga problem med pantbrev. Det finns pantbrev på den kåken som jag bor i som är på 2,2 miljoner mer än vad det finns lån.

Banken har förmodligen fastigheten som säkerhet för ett lån, och det lånet är säkert på mer än 40.000kr. Därav att det måste pratas med dem.

Jag skulle be att få säljarens bankkontakt och kolla att det inte handlar om utmätt egendom, och att säljaren verkligen står som ägare. Kolla med kronofogden också. Det tar ju ett tag innan inskrivningsmyndigheten som handhar lagfarterna skickar ett brev till dig att du inte kan få lagfart, och då är pengarna du gav till säljaren borta.
 
Pantbrev är ingenting du behöver "slippa". Finns de redan uttagna är det bra, eftersom det kostar pengar att ta ut dem. Du använder bara pantbreven när du lånar pengar med huset som säkerhet. Lånar du inga pengar så spelar pantbreven ingen roll.
 
Vad är fastigheten taxerad till? Och är pantbreven skriftliga (vilket innebär att säljaren ska lämna över dem vid försäljningen) eller har de blivit konverterade?
 
Redigerat:
Fastigheten är taxerad till 9000:- kr och dom sa att det var en obyggd jordbruksfastighet , trots att det står en ladugård och ett vatten skadat hus på tomten, vet ej om pantbreven är skriftliga, men jag tänkte ej ta lån för att köpa fastigheten och då behöver jag väll bara kolla att lånen är betalda, hur kollar man det och är det något mer man får passa sig för.

Hälsningar
mmotor
 
Nu är inte jag så kunnig på det här men om det är skriftliga pantbrev och du inte får dem vid köpet, då kan den som har dem komma till dig senare och kräva dig på pengar motsvarande pantbreven. Är de bortappade så skall de dödas, och då bör säljaren sätta av pengar motsvarande pantbreven för att hålla dig skadeslös till dess de är dödade.
Då jag köpte mitt hus så saknades ett pantbrev, och det var så det blev gjort i stora drag.

Men kolla upp det som Swetrot skriver. Kolla även vilka servitut som finns på fastigheten.
 
Det stämmer att det är väldigt viktigt att du får kontroll på samtliga pantbrev som finns uttagna. Ett förkommet pantybrev kan användas för att lura till sig ett lån, som du sedan helt legalt blir betalningsskyldig för.

Och som sagt det är bra att det finns uttagna pantbrev, för om nu huset blir värt lite mer efter diverse renoveringar, så kanske du hamnar i ett läge där du vill ta ut lån på huset.
 
Om du köper via mäklare så kan de ordna allt. Mäklaren ska då även se till att pantbreven finns tillgängliga om de är skriftliga. Din bank kan lätt ta fram all nödvändig information om fastigheten o där kan du då se om pantbreven är skriftliga eller ej. Det står tydligt. Men med tanke på beloppet på dem och antalet och de värden du nämner...så tror jag ej att de är skriftliga.

Vilket som, betala inget förrän du är säker på att pantbreven hamnar i dit ägo vid köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.