Hej ! ursäkta mig om frågan har redan varit svarad (dock jag sökte i forumet men kunde inte hitta något).
Jag läste att höjden på ovankanten av handledare/ledstång borde vara 900 mm över stegframkant.
Jag undrar om det passar också till små barn.
Vi köpte ett Boklok hus (2 plan) som har en 90 cm bredd trappa och en ledstång på bara en sida. Ledstågen ligger mellan 90 till 95 cm högt.
Jag upplever ledstången är ganska högt till min 3 åringen. I spanien rekommenderas att montera ledstången mellan 65 till 75 cm om barn bor i huset. Tänkte att montera en ledstång till men en lite lägre.
sorry for my dålig svenska.
tack på förhand !
 
Åsa Lund
Vi skruvade i STORA krokar på undersidan av handledaren i vår trappa. Genom krokarna trädde vi kvastskaft. På så sätt fick vi en lägre handledare åt barnen.
När barnen vuxit ifrån den är det bara att skruva ur krokarna.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hej Åsa ! stor tack för ditt svar. Den är en jätte bra idee eftersom min fru ville inte borra väggen ! vilken typ av krok hade ni ?
 
Hej, såna man kan hitta lätt. tack.
Jag kan gissa att en STOR (lång?) krok gör att man få en längre avstånd mellan ledstången och kvastskaften. Hur har ni justerat tight kvastskaften på kroken ? (eftersom ni har träddet den)
 
Ledstångens överkant bör vara 80 cm över trappnosen, inte 90 cm. Det senare blir obekvämt även för de flesta vuxna.
 
Åsa Lund
Vi satte små skruvar i skaften så de inte skulle glida ur krokarna
 
Superb ! tack till alla som krev ! stor tack. Jag ska precis som Åsa. mvh
 
Åsa Lund
Blev det bra? Har du nån bild? Nyfiken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.