Hmmm. Är det 90-talskrisen som går i repris trots allt?
 
Här där jag bor har en hustillverkare stängt. Men då på grund av arbetsmiljö vad jag hört. Och arbetsmiljön var dålig där, men kunde lätt ha ordnats.

Men tror inte på att det är hela sanningen till varför dom stängt för tillfälle.

Men husen är riktiga skokartong hus. Men sådant är på mode idag.
 
D
ricebridge ricebridge skrev:
Hmmm. Är det 90-talskrisen som går i repris trots allt?
ja förmodligen något liknande men kanske lite mer utdraget över tid.
 
Föga förvånad. Klart det är kris.

Tomtpriserna måste ner och bli fler. Skrattretande och se en liten tomt på typ 1000m2 ska kosta upp emot 1-2miljoner i princip hela västra götaland med en massa markarbete innan man ens kan fundera på hus. Och detta ofta utanför tätorter...

Dessutom förstår jag inte varför alla dessa hustillverkare verkar satsa på att allt större hus som fördyrar. Jag fattar att om man har familj behöver man kanske större hus men det har gått inflation i allt större hus och det är inte hållbart/ekonomisk och ur energisynvinkel fullständigt vansinne.

Det kanske är på tiden att även sverige satsar på att bygga mindre hus på 80m2 för mindre familj och 40-60m2 för pensionarer/ensamhushåll.

Oavsett lågkonjuktur eller ej så skulle nog de flesta inte må dåligt av att bo lite mindre/billigare.

Men säg inte det högt, nu kommer jag väl få en massa kommentarer hur fel jag har som vanligt 😆
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
D
7 7b4solar skrev:
Föga förvånad. Klart det är kris.

Tomtpriserna måste ner och bli fler. Skrattretande och se en liten tomt på typ 1000m2 ska kosta upp emot 1-2miljoner i princip hela västra götaland med en massa markarbete innan man ens kan fundera på hus. Och detta ofta utanför tätorter...

Dessutom förstår jag inte varför alla dessa hustillverkare verkar satsa på att allt större hus som fördyrar. Jag fattar att om man har familj behöver man kanske större hus men det har gått inflation i allt större hus och det är inte hållbart/ekonomisk och ur energisynvinkel fullständigt vansinne.

Det kanske är på tiden att även sverige satsar på att bygga mindre hus på 80m2 för mindre familj och 40-60m2 för pensionarer/ensamhushåll.

Oavsett lågkonjuktur eller ej så skulle nog de flesta inte må dåligt av att bo lite mindre/billigare.

Men säg inte det högt, nu kommer jag väl få en massa kommentarer hur fel jag har som vanligt 😆
Mindre låter klokt och helt rätt, sen kan man även vara lite smart när man utformar ett mindre hus som gör det lättare att bygga ut ifall behovet finns.
 
Håller med 7b4solar och fint ska det vara, ett kök med marmor och annat för en kostnad av kanske ca
350 kkr, samt ett bad/duschrum med allsköns inredning för ca 350 kkr, ( duchtillbehör som kostar 5000 kkr ) Samt stort ska det vara med minst 2 plan för en familj på 4 personer. Det är makabert att hustillverkarna går på den linjen, men det är en trend att sälja dyrt och det blir det med allt som ska vara exklusivt från start. Nu går det att välja bort många delar i huset, men då ska tillverkaren ha extra betalt för det, då dom inte tjänar något på exklusiva delar. Fattar inte att folk har inställning om att hus ska vara så lyxiga och stora som möjligt och går över sin ekonomi på ett sätt som gör att dom ligger på marginalen i ekonomin. Men klart trenden är i nybyggnation, det ska vara fräsigare än grannarna i äldre områden och exploatörerna ska tjäna pengar i nya områden med lyxiga hus. Då blir det dyrt.
 
  • Gilla
7b4solar
  • Laddar…
7 7b4solar skrev:
Det kanske är på tiden att även sverige satsar på att bygga mindre hus på 80m2 för mindre familj och 40-60m2 för pensionarer/ensamhushåll.
Jag är uppväxt i detta hus:

Bostadstyp Villa
Upplåtelseform Äganderätt
Antal rum 4 rum
Boarea 97 m²
Tomtarea 440 m²
Byggår 1964
Flyttade dit när jag började 5:e klass tillsammans med 4 syskon och mamma.

Som mest bodde vi 9 personer (7 barn/ungdomar & två vuxna) i det huset.

Att det var trångt var inget man ens tänkte på som barn, det var ju bara så här det är, liksom.
 
  • Gilla
7b4solar
  • Laddar…
Och som sägs """" Finns hjärterum så finns det stjärterum "" och alla har en plats att luta huvudet mot en kudde för att sova. Men så är det inte nu i dagens läge, det är mycket av att uppvisa en form av elegans för omgivningen och att då bo på en gräddhylla går ju inte med ett mindre hus än grannarna, är liksom lite av en att katt har kommit in bland hermelinerna.
 
  • Gilla
7b4solar och 1 till
  • Laddar…
Mja. Trångboddheten vill vi inte tillbaka till. Däremot håller jag med om att all annan extra lyx börjat bli något som folk bara tar för givet. Allting ska alltid vara perfekt.
 
  • Gilla
Vestmania och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.