Vi märkte här hemma att det blev blött på golvet under fönstret när det regnade och blåste väldigt mycket. Vi visste att fönstret var i dåligt skick och har på agendan att renovera alla fönster på huset men vi visste inte hur dåligt det här var. När jag började riva lite så insåg vi att en del av timmerstockarna var ruttna samt underdelen på fönsterkarmen. Plus att det är något vitt som jag tror är hussvamp men inte säker. Någon kanske vet?
Min fundering är om det är hussvamp, behöver jag plocka bort hela stocken eller räcker det att ta bort det som är dåligt och bygga på med färskt virke?
Någon som har erfarenhet av liknande?
 
  • Fönsterrenovering, skadat trä, verktyg, spikar, inomhusvy, slitna vita målfärger, fysisk reparation, synligt förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på slitet trä och isoleringsmaterial med en hand i skyddshandske synlig. Tecken på förfall eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallet trätrappsteg under reparation, verktyg spridda, skador synliga, stomme blottlagd, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan nog med säkerhet säga att det inte är hussvamp då den kräver ganska mycket omständigheter för att växa men helt klart någon annan rötsvamp. Kontakta ert försäkringsbolag för att få råd. Oftast ingår det att det kommer en tekniker som tittar närmare och kanske tar prover. Har ni godkända rötskador försäkring så kanske ni till och med kan få hjälp med återställningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.