Önskar kloka inlägg om bifogade bilder. Tittar på fritidshus och har hittat ett av stort intresse. Bilden är från kattvinden i relativ närhet till murstock men inte direkt anslutning. Relativt tjockt lager av vitt mögel. Tendens till ljust brunt på sina ställen, men svårt att avgöra och vi kanske inbillar oss.

Säljare vill inte invänta ev prover eller besiktiga inför försäljning.

Finns någon klok här med idé om det kan vara hussvamp eller bara vanligt vitt mögel pga dålig ventilation?
 
  • Mögelskador med vitt och brunt mögel på träbjälkar och brädor i en kattvind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador med vitt och ljust brunt mögel på träbjälkar och isolering i en kattvind nära en murstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det mestadels är mögel och fuktmärken på råsponten, skulle jag tro att yttertaket läcker in vatten. Så där ser det inte ut om det 'bara' är en dåligt ventilerad vind.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Tack, det var lite det jag ville komma till! Mäklaren och envisas med att det bara beror på avsaknad av ventilation.

Förstår såklart att gamla tak är en risk, men behöver värdera den i kostnad också.
 
D
S SaraJarm skrev:
Tack, det var lite det jag ville komma till! Mäklaren och envisas med att det bara beror på avsaknad av ventilation.

Förstår såklart att gamla tak är en risk, men behöver värdera den i kostnad också.
Det läcker nog precis där eftersom resten av råsponten saknar påväxt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S SaraJarm skrev:
Tack, det var lite det jag ville komma till! Mäklaren och envisas med att det bara beror på avsaknad av ventilation.

Förstår såklart att gamla tak är en risk, men behöver värdera den i kostnad också.
Ser inte så illa ut. Kan nog vara en mindre läcka som inte varit där så länge, kanske räcker att ventilera och laga lite lokalt.

Men om huset är värt mer än några hundratusen skulle jag nog ta dit en besiktningsman på egen bekostnad genom att villkora det i köp, det är vanligt och om det knorras skulle jag bli misstänksam. Ni kommer sannolikt köpa ändå, men viss risk finns att man hittar något. Även om man inte hittat något stort, så är det skönt att veta att det är i sin ordning och vad man ska prioritera i renoveringsväg.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Huset är kostar betydligt mer än några hundratusen och av den anledning tvekar vi då det finns mycket annat att göra.

Säljarna går enligt mäklaren inte med på att villkora något, vilket gör att vi troligen avhåller oss från köp.

Torpargrunden går ej heller att besikta pga avsaknad av lucka, vilket också är ett troligen för stort riskmoment för våra nerver i förhållande till priset på huset.
 
Redigerat:
Totte_S
En säljare som inte vill invänta besiktningar och provsvar antingen vet något eller behöver pengar snabbt. Bara låga bud eller avstå köp enligt min mening.
 
  • Gilla
Joak och 6 till
  • Laddar…
S SaraJarm skrev:
Tack, det var lite det jag ville komma till! Mäklaren och envisas med att det bara beror på avsaknad av ventilation.
Då har du precis fått lära dig hur du ska värdera sanningshalten i det mäklaren säger, d v s knappt mätbar sanningshalt.

I ert bud, om ett sådant finns i framtidsplanerna, bör ni ta hänsyn till att taket ska läggas om. Läcker det på ett ställe, börjar det snart läcka på fler ställen!
Finns tecken på problem med krypgrunden, typ skum lukt i huset och/eller sviktande golv på nedervåningen, dra av för att fixa det också.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Frågan är väl hur bråttom du har? Botaniska analysgruppen svarade mig på ett par dagar när jag skickade in ett prov. Det var inget farligt, tack och lov, och gjorde vår process tryggare. Du kan ju alltid höra med dem.
 
Jag har inte bråttom men säljarna har så vi letar vidare. Tack för er input!
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 3 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
En säljare som inte vill invänta besiktningar och provsvar antingen vet något eller behöver pengar snabbt. Bara låga bud eller avstå köp enligt min mening.
Köparen kan vänta på besiktnigar och provsvar utan tillstånd från säljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.