Vi har nyligen flyttat in i ett hus med krypgrund med betongbjälklag. Under besiktningen (som gjordes i april) låg fuktkvoten på ca 18% i syllen som låg diktan mot betongbjälklaget. Krypgrunden kunde man inte ta sig ner i. Vi har nu påbörjat projektet att ta oss ner i krypgrunden då vi tänkte sätta in en avfuktare där och fick nu loss ett ventilationsgaller så vi kunde se in litegrann. Vi såg då massa gul/orange/bruna saker ovanpå jorden i krypgrunden och undrar nu om detta kan vara hussvamp eller vad det kan vara?

Mvh nyblivna förstagångshusägare
 
  • Gul/orange/bruna mögelliknande formationer ovanpå jorden i en krypgrund med betongbjälklag i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gula/orange/bruna fläckar ovanpå mörk jord i en krypgrund, misstänkt att vara hussvamp eller annan form av mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
När är huset byggt?
Hussvamp behöver tre ting:
Fukt/vatten
Trä/cellulosa
Kalk

Därav så finns oftast hussvamp i gamla byggnader som har murverk med kalkbruk..
 
Huset är byggt 1971
 
R
Har du något kalkbruk i någon av väggarna?
 
Nej, jag tror inte det
 
R
Då är det inte hussvamp utan något annat😊
 
Vi har ett betongbjälklag som väl innehåller kalk, har det någon betydelse?
 
R
C Carro1333 skrev:
Vi har ett betongbjälklag som väl innehåller kalk, har det någon betydelse?
Nej så starkt är inte hussvamp att den klarar sig igenom betong, har ni något ruttet o skadat trä i grunden?
Sedan är kalkningarna väldigt liten i betongen jämfört med kalkbruk..
 
R Rejäl skrev:
Nej så starkt är inte hussvamp att den klarar sig igenom betong, har ni något ruttet o skadat trä i grunden?
Sedan är kalkningarna väldigt liten i betongen jämfört med kalkbruk..
Åh okej, det var ju skönt att höra!

Det är erge-betongbjälklag så det är endast betong i bjälklaget och inget trä. Dock har vi inte kommit ner i krypgrunden ännu och kunnat inspektera om det finns något kvarglömt byggvirke eller liknande..
 
R
Då finns absolut noll chans att det är hussvamp när varken cellulosan ifrån trä finns eller något kalk så det är något annat..
 
R Rejäl skrev:
Då finns absolut noll chans att det är hussvamp när varken cellulosan ifrån trä finns eller något kalk så det är något annat..
Tack snälla!
Har du någon aning om vad det kan vara?
 
R
C Carro1333 skrev:
Tack snälla!
Har du någon aning om vad det kan vara?
Nej tyvärr det finns så många olika svampar och påväxten så det vet jag inte..
Förmodligen ofarlig för er då det bara är betong i grunden så jag skulle tagit bort allt som man ser och sett om det återkommer innan man gör ytterligare åtgärder..
 
R Rejäl skrev:
Nej tyvärr det finns så många olika svampar och påväxten så det vet jag inte..
Förmodligen ofarlig för er då det bara är betong i grunden så jag skulle tagit bort allt som man ser och sett om det återkommer innan man gör ytterligare åtgärder..
Tack för snabba svar! Vi får försöka ta oss ner i grunden och ta bort det samt fortsätta hålla koll 🙏🏼
 
Nu är jag absolut ingen expert men det jag ser som lekman på bilderna är salt/mineralutfällningar. Är det så: helt ofarligt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nu är jag absolut ingen expert men det jag ser som lekman på bilderna är salt/mineralutfällningar. Är det så: helt ofarligt.
Håller faktiskt med, salt och kalk/gips och kanske en smula järn som ger brunfärgningen i ytterstadelen på 'jorden' efter dryga 50 år sakta avdunstning, det kommer inte att ändra sig speciellt mycket när ytterligare 50 år till har förlöpt...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.