Hej allesammans,

Jag och min fru är på jakt efter hus och hittade ett perfekt objekt, trodde vi........som förnuftiga husköpare tog vi kontakt med anticimex för en besiktning och fick reda på att krypgrunden skulle kontrolleras, men det finns ingen ingång in till krypgrunden och ägaren har inte lust att göra en vilket skapar en del problem då besiktningen inte blir fullständig. Vi funderar på att själva göra en ingång (med ägarens tillstånd givetvis) men innan så tog vi några kort med digital kameran genom ventilationshålen och fick se denna hemska syn (se bifogad PDF). Är det någon som som känner igen dessa symptom?

Vet inte om jag ens vill bemöda mig att ta ut anticimex längre?

Tacksam för alla svar
 
S
Hua...det är svamp, men om det är hussvamp är jag inte riktigt säker på. Jag skulle definitivt leta ett annat hus. Så här såg vårat hus ut med hussvamp. Det vara bara att riva det.
 
  • svamp_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • svamp_6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • svamp_9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • svamp_10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
oj oj oj riva huset, ingen hit, nää i den situationen vill man inte hamna i.

Det ser onekligen ganska likt ut måste jag säga, men som sagt så är man ingen expert på dessa små levande organismer.......
 
S
Var ni inne i huset? Isåfall såg ni något kanelliknande damm vid lister eller så? Då är det definitivt hussvamp.
 
ja det var vi men såg inte något som liknade kanel, men i och för sig tänkte vi inte på det just då.....men vet du hur allvarligt det är med övrig mögel och svamp?
 
S
STP skrev:
ja det var vi men såg inte något som liknade kanel, men i och för sig tänkte vi inte på det just då.....men vet du hur allvarligt det är med övrig mögel och svamp?
Nej det vet jag tyvärr inte, men hussvamp är näst intill omöjligt att får bort, sporerna växer 4-6 cm per dygn vid gynsamma förhållande.
 
Såg ut som att det var rätt så fuktigt där under med.
 
Jag skulle tacka för intresset, det enda man kan säga utifrån bilderna är att det blir dyrt.
 
Japp, vi har faktiskt nu meddelat säljaren att vi inte är intresserade. Vi får leta vidare efter ett annat objekt.

Tackar för alla synpunkter och kommentarer.

Kanonbra bra forum förresten, bra att spara som favorit när man väl har köpt huset och behöver hjälp........ ; )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.