Hade tänkt att måla om grunden på huset och upptäckte några skador som jag vill åtgärda innan målning.

Putsen har spruckit och släppt lokalt på en liten del av ena sidan av huset (tillbyggt -81).
Har knackat loss all lös puts och skrapat bort den lösa färgen. Man verkar ha försökt laga med något som jag närmast kan beskriva som torkat tuggummi, på vissa ställen lossnar den lätt och på andra sitter den rejält.

Utöver detta så upptäckte jag en spricka på båda sidor om ett hörn på huset där man såg att förra ägaren försökt lägga i sprickorna med något, men hela hörnet var löst och en lätt knack med hammaren och hörnet lossande inkl en del av betongstenen (troligvist frostsprängning?).

Fick tips på att använda en primer och sen casco husfix för att åtgärda båda skadorna.

Tycker ni att detta låter som en bra åtgärd eller har ni andra tips och idéer?

Hörnet oroar mig lite, bör man ta dit någon som kan göra en djupare kontroll innan man försöker åtgärda själv?
 
  • Skadad puts och släppt färg på husgrund som har rensats, synliga sprickor vid hörn nära marken, med plattor och ett stuprör i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad husgrund med sprucken puts och synlig påfyllnadsmaterial upptill. Delar av grundputs har lossnat och blottar underliggande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada på husgrund med sprucken puts och nedfallen bit vid hörn. Hörnet visar exponerad betongsten efter att skadad puts och lös färg avlägsnats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.