Jamen gokväll!
Jag och sambon ska nu påbörja vårt drömprojekt, en ca 260m2 soutterängvilla med loft och dubbelgarage!

Jag jobbar som hussäljare och har sen jag började med det (ca 6år sedan) varit en flitig besökare på forumet, ett fantastiskt forum förövrigt, jag rekommenderar alla mina kunder att kolla runt här innan/under sitt byggprojekt.

Tanken med här (tror jag) är att det i slutändan ska bli en blogg där allt kring huset kommer samlas, men börjar här då det är lite enklare att få input än på en blogg.

Vi är i ett väldigt tidigt stadie, vi har en tomt (under förutsättning detaljplanändringen går igenom) på ca 1800kvm vid stranden alldeles i utkanten av vår hemstad.

Förhoppning är att komma igång med bygget nångång under 2012.

Jag har själv sålt och levererat nånstans 100-120 hus och en stor del av mitt jobb består ju i att kritisera/tipsa/förklara kring kundernas hus och tänk, därför ska det bli en rolig utmaning att själv lägga upp sitt eget projekt och ta emot input på detta.

Börjar här med att lägga ut några råa sketchup-bilder på plan och fasader.
Egna kommentarer:
Entreplanet börjar ta form (efter ca 7-8olika ritningar) det som vi fortfarande är osäker kring är den högra delen, ytfördelning av sovrum, badrum wic, groventre.

Var största disskussion hitills har varit kring behovet av två sovrum på entreplanet, vi har inga barn ännu men det är väl inte alldeles omöjligt att det kommer dyka upp i samband med husbygget, jag vill hävda(kanske aningen naivt?) att barnet kan sova i vårt sovrum tills det är tillräckligt stort för att få sitt eget sovrum på nedervåningen, hur ser ni på detta?

Soutterängvåningen är inte lika väl förankrad och har finns verkligen utrymme för förändringar, förslag och kommentarer mottages gärna.

I planerna nu finns även ett halvloft som 3:e plan, där till en början nog blir ett kontor för att sedan kanske kunna byggas igen och skapa ett 4e sovrum. Detta är dock det första som försvinner om kalkylen springer iväg.