Jamen gokväll!
Jag och sambon ska nu påbörja vårt drömprojekt, en ca 260m2 soutterängvilla med loft och dubbelgarage!

Jag jobbar som hussäljare och har sen jag började med det (ca 6år sedan) varit en flitig besökare på forumet, ett fantastiskt forum förövrigt, jag rekommenderar alla mina kunder att kolla runt här innan/under sitt byggprojekt.

Tanken med här (tror jag) är att det i slutändan ska bli en blogg där allt kring huset kommer samlas, men börjar här då det är lite enklare att få input än på en blogg.

Vi är i ett väldigt tidigt stadie, vi har en tomt (under förutsättning detaljplanändringen går igenom) på ca 1800kvm vid stranden alldeles i utkanten av vår hemstad.

Förhoppning är att komma igång med bygget nångång under 2012.

Jag har själv sålt och levererat nånstans 100-120 hus och en stor del av mitt jobb består ju i att kritisera/tipsa/förklara kring kundernas hus och tänk, därför ska det bli en rolig utmaning att själv lägga upp sitt eget projekt och ta emot input på detta.

Börjar här med att lägga ut några råa sketchup-bilder på plan och fasader.
Egna kommentarer:
Entreplanet börjar ta form (efter ca 7-8olika ritningar) det som vi fortfarande är osäker kring är den högra delen, ytfördelning av sovrum, badrum wic, groventre.

Var största disskussion hitills har varit kring behovet av två sovrum på entreplanet, vi har inga barn ännu men det är väl inte alldeles omöjligt att det kommer dyka upp i samband med husbygget, jag vill hävda(kanske aningen naivt?) att barnet kan sova i vårt sovrum tills det är tillräckligt stort för att få sitt eget sovrum på nedervåningen, hur ser ni på detta?

Soutterängvåningen är inte lika väl förankrad och har finns verkligen utrymme för förändringar, förslag och kommentarer mottages gärna.

I planerna nu finns även ett halvloft som 3:e plan, där till en början nog blir ett kontor för att sedan kanske kunna byggas igen och skapa ett 4e sovrum. Detta är dock det första som försvinner om kalkylen springer iväg.

Lite om material:
Har inte kommit lika långt i tankarna här men initialt ser det ut såhär:

Energi:

235mm isolering i ytterväggar. (soutterängvåning i prefab-betong, storblock alt mura med leka).
600mm takisolering.
3-glasfönster Aluminium, U-värde 1,1)
Bergvärme (Nibe 1245) möjligtvis med
kulvert till garage, annars luft/luft pump i garaget.
FLM 30 frånluftsaggregat.
300mm isolering i plattan.

Utvändigt:

Blandad liggande stående fasspontpanel, troligtvis en del av huset i bränt cederträ resten målat vitt/svart/grått. funderat på en del på puts men det är nått jag avråder mina egna kunder så det kan bli svårt att motivera :).

Invändigt:

Klinker i hall, groventre, kök, badrum. Garage.
Parkett (oklart vilken sort) i alla allmänna utrymmen.
Heltäckningsmatta i master bedroom samt WIC.

Ja… det var vält allt för nu, som sagt alla frågor, funderingar, åsikter och kommenterar mottas med glädje!
 
  • zoom nordväst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning entreplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plan soutterängvånin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • från vardagsrummet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fasad från väst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad från sydväst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad från norr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten fråga, vad har du för budget för det här?
 
Har man barn är det skönt att ha ett barnrum/lekrum på det planet man vistas mest på. Annars kommer leksaker ligga i vardagsrummet.
 
Att låta framtida barn sova i ert rum tills det är stort nog att sova ensam på en annan våning funkar väl OM du kan tänka dig dela rum de närmste 8-9åren...
Det kan funka ett tag, men barn drömmer otäcka saker då och då och finns ni inte på samma våningsplan så kommer barnet bli väldigt otryggt innan det sömndrucket hittat rätt och kommit till er, alternativt skrikit sig ordentligt vaket, med omsomningssvårigheter efter det.
Det är nog först i åldern runt 10år som det faktiskt kan funka. Mitt tips är att planera in sovmöjligheter på samma våningsplan.

I övrigt, väldigt läcker kåk, var i landet planeras den byggas?
 
Vad det gäller frågan om barn, säger jag som Hubbe. Nu har jag visserligen haft flyt med mina barn, de har kunnat sova i eget rum och hela natten det ena från 2 månader och det andra från 6 månader, men så lyckligt lottade är inte alla.

Räkna därför med att eventuella barn kan sova i eget rum från någon gång 6-12 månaders ålder. Men då ska det för allas välbefinnande vara inte alltför långt bort från ert, då man kommer behöva besöka det där rummet ett par gånger..

När barnet sen blir 2-3 år kommer det istället vilja kunna knata över till er säng med jämna mellanrum, och då är det snarare en disciplin och uppfostringsfråga om man låter barnet förstöra vuxenlivet de närmaste 6 åren eller om man lägger tillbaka barnet i sin säng, i sitt rum. Vill man ha ett eget vuxenliv tar man såklart med sig barnet tillbaka igen och då är det av förklarliga skäl också praktiskt att det inte är långt bort och på samma våning.
 
Undrar vad det blev av det här?

Vore kul att få se bilder på det färdiga huset!

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.