Imorgon är den stora dagen och 1a husleveransen kommer till vår souterrängvilla, dag 1 kommer nedervåning och mellanbjälklag och på tisdag kommer resten :)

MEN MEN, nu blir man ju orolig för väder och vind, det ser verkligen mörkt ut enligt prognoserna och definiv regnrisk imorgon måndag, de kommer försöka få upp nedervåningen och mellanbjälklag på måndag och detta ska ju då på något sätt stå över natten,?!?!


Hur fungerar sådant här när man reser i regn? risk för fuktskador eller oroar man sig i onödan?...Enligt hustillverkaren är det ingen fara men vad har ni för erfarenheter här ni som rest i dåligt väder.

//
 
Vi reste vårt hus för några veckor sedan, hade dock strålande sol den vecka det tog innan vi fick taket på. Pratade lite med snickarna om regn vid husresning. De menade att det inte är någon större fara. Det blev dock jobbigare moment i.o.m. att de då får täcka av och täcka med plast över syll och väggar undan för undan.

Råsponten mår inte så bra av regn då den slår sig och blir som en solfjäder om inte pappen kommer på i tid...

Om regn trots allt kommer in i väggarna så får de torka ut detta efter att huset är tätt och eventuellt spruta boracol?!
 
Tack tack, då kanske det inte är så farligt då, får väl hoppas att det inte blir så farligt med regnet, men som du säger går det säkert torka ut inifrån sedan...du har lugnat mig lite så nu kommer jag kunna sova lite åtminstone..

Kul ska det bli när huset kommer, får väl slänga upp lite bilder här sedan när det är rest.
/
 
Se till att hanterkarna täcker både hus/material med presenningar efter avlutat dagsverk så är det inga problem!

Jag menar jämför med mitt lösvirkeshus, där regnade det åtskilliga gånger innnan taket var på plats. Det fungerar ju ändå p.g.a. den långa byggtiden, då hinner stommen torka upp ordentligt innnan den kläs med plast, gips m.m.

Lycka till!
 
Hur har det gått med resningen och vädret?
 
Jo, det har nog gått ganska bra trots regn större delen av dagen i måndags, men igår höll det upp och vi hoppas huset är monterat och tätt fredag kväll eller lördag. Jag har inte hunnit vara med något själv och inte slagit i en enda spik men de jobbar på för fullt hela dagen och sent på kvällen med stora strålkastare som belysning, slänger in lite bilder här så fort jag kan [ch61514]

 
Har man en bra kvalitetsansvarig så bör man kunna ta alla såna här frågor med denna. De kan mäta fukthalten, så gjorde våran, och inte såg det bra ut precis.

Att resa hus med färdigisolerade väggblock i kraftigt regnväder är inte bra alls. Fukt kan sugas upp i väggblocken där det har svårt att torka ur eftersom allt är så inplastat.

I värsta fall får man öppna upp väggblocken för att torka ur dem, som vi gjorde.

Nu hoppas jag förstås att ingen annan behöver råka ut för det... men det är alltid skönt att veta att man inte satt ett mögelhus till världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.