Hej, jag har nu köpt ett hus som ligger vid en å och vid ån så är det en kvarn med underfallshjul!
och så här är planen!

HUSET

Huset är timmrat och har väldigt låg takhöjd, jag har därför tänkt att höja taket på nedre våning och sedan timmra upp några varv under takstolarna för att slippa snedtak och få en någorlunda vettig vind med golv!
Kommer att såga och hyvla allt virke själv, övre delen av skorstenen kommer att muras om och höjas eftersom att taket kommer högre upp.
Den gamla köksingången (utbyggd) kommer att rivas för att ge plats åt toalett / badrum på nedre plan (endast ett badrum uppe i dagsläget)
även pannrum kommer det att bli i denna utbyggnad, har tänkt att ha ackumulatortankar på 2x750L var av en kommer att innehålla varmvattenberedare båda kommer att innehålla elpatroner (förklaring längre ner) hela huset ska få golvvärme och värmen i alla rum kommer att styras separat!
en modern gjutjärns vedpanna kommer att finnas för att kunna stötta den andra uppvärmningen!


KVARNEN

På kvarnen ska sticketaket läggas om, vattenhjulet ska lyftas bort och renoveras, när hjulet är borta så kommer murar och botten (under hjulet) att torrläggas och gjutas!
även dammen kommer att ses över och vatten nivån kommer att höjas ca 40 cm till en början!
nya lager i lagerbockar ska på plats då dom gamla lagrena (metall i sten glidlagern) är aningens för ineffektiva och slitna! kommer att behålla stenen och skalen men dra en ny axel för montering av ett traktordrivet elverk som till en början ska värma huset, men på sikt även försörja hushållet med el!
hoppas att man kan få mycket tips och råd här! :)


Detta är min första tråd här på byggahus.se (kan ha plaserat denna renoverings/projekttråd fel)
 
Bilder kommer i slutet på veckan hoppas jag på! :)
 
Låter hur coolt som helst ju! (y)
 
tackar, men tråden hamnade nog lite fel tror jag, kanske någon moderator som kan placera den rätt? :)
 
M
Ser fram emot detta!

Välkommen till byggahus.

P.S Prova med att trycka på "Rapportera" på ditt första inlägg och skriv i rapporten att du önskar att tråden flyttas till lämpligt forum. Borde funka.
 
tackar! :)
okej, ska göra detta! :)
 
Flyttat!

Superkul projekt för övrigt som jag gärna följer, ser fram emot bilderna.
 
Tack så mycket! :)
ja bilder är ju alltid kul! :)
 
Spännande värre, var nära att vi köpte ett gammalt hus med "vattenverk" i uthuset tidigare.. blev dock ett annat hus i slutänden :) Men det är lite häftigt det där med att kunna producera sin egen el..närmsta vi kommer nu är våra solceller :D

Lycka till med ditt projekt, kommer hålla ett öga på tråden (y)
MVH Sandra
 
ja bilder kommer nog några i helgen! :)
ja det är kul att pyssla med lite sånt med! :p
 
M M_Erlandsson skrev:
ja bilder kommer nog några i helgen! :)
ja det är kul att pyssla med lite sånt med! :p
En gammal tråd men hur har det gått? Lite bilder vore väldigt trevligt
 
Det går framåt, men det tar sin tid när man sågar virket själv och till 98% gör allt själv!
Har blåst hela huset så det endast var ytterväggarna kvar, timmrat på det 65cm, har 240 på båda våningarna nu!
Nya bjälklag och nya takstolar har även byggt ut i 2 våningar!
Har ett sovrum klart och pannrummet är klart, (i utbygget) köpte ett begagnat pannsystem och byggde systemet så jag använder mig av självcirkulation! Mycket nöjd med systemet!
Just nu håller jag på med att rikta väggar där köket ska bli!

Renoveringsprocess av kök med isolering, golvvärme och spånskivor på plats, jobb pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är när jag isolerade trossbottnen i köket
Renoveringsarbete med isolering och golvvärmeinstallation i ett hus under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ligger golvvärmen nere och spånskivorna är på plats, hålet till utbygget justeras!
 
  • Gilla
Söderslätt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.