Ska handla en traktorklippare till fritidshuset och har sneglat på Husqvarna LTH151 och då med uppsamlare. Har ca 1500m2 som ska klippas och med lite otur kan det gå 2 veckor mellan klippningar om det regnar och är blött. Minimalt med blomland o dyligt som gör det svårklippt, lite träd att svänga runtg endast och vi kommer även att behöva köra med den gamla Stiga Turbon på några trängre ställen.
Vill max lägga ca 20.000 på en sådan.
Vad har ni för erfarenhet av dessa, finns ju även Partner som är en "Husqvarna" maskin. Verkar dock som man använder olika motorfabrikat, Kohler och Briggsmaskiner.
Är de driftsäkra om man sköter oljekollen och bytena, bara tuffar på sedan?
 
Vår är servad enligt manualen. Inte haft något problem alls = bara tuffar på. Mycket nöjd. Blev en Husqvarna då brorsan hade en sedan innan som bara gått och gått, med undantag av en punktering.
 
Kan verkligen rekommendera en LTH151, Kohler motorn är suveränt bra, har riktig trycksmorning med oljefilter vilket borgar för lång livslängd, plus att den klipparen har hydrostatväxel vilket är väldigt uppskattat. Den har spakhydrostat, vilket betyder att du reglerar farten med handen på spaken, det är inga problem att samtidigt styra om du vill öka/minska farten eller backa. Skönaste med spaken är att kör du längre sträckor utan att ändra farten slipper du ha foten i ett krökt läge hela tiden. Jag får jätteont i foten av att köra klippare med fotreglage då jag kör med samma läge på ”gasen” långa sträckor. Så jag uppskattar spaken jättemycket. Säger bara en sak, tänk inte ens tanken på en klippare med fasta växellägen, hydrostat är det som gäller. Annat jag gillar med LTH151:an är att den är i mitt tycke smidig, jag har inte heller så mycket träd och buskar i vägen utan bara en lång häck man kör utmed, har tänkt att plantera lite mer, och då är ju en rider att föredra, tanken har slagit mig att kanske byta denna mot en rider när man börjar få mer trädgård, men ser man bara till traktorer tycker jag denna klippare är både är smidig, men har samtidigt bra klippbredd och är rejäl i konstruktionen. För mig och mina behov funkar den fantastiskt bra. Och då har jag mer än dubbla storleken gräsmatta att klippa. Angående uppsamlare, om jag vore du skulle jag satsa på en bogserad uppsamlare att koppla bakpå istället för att montera en direkt på traktorn. Körde en hel del med sån ”ryggsäck” i min ungdom och tyckte det var struligt att tömma och så. Har du bara en stor plan att klippa skulle jag satsa på en bogserad uppsamlare. Jag kör däremot utan uppsamlare.

Jag skulle inte köpa Partner, vet inte med reservdelshållning osv. Husqvarna går alltid att fixa delar till när det väl behövs. Framförallt går det smidigt och det finns kunskap om just den maskinen man har.
Partner säljs ju mest av stormarknader som inte har någon koll på åkgräsklippare.

Har haft min i snart tre år nu och har inte drabbats av ett enda fel, har bara slipat knivarna samt servat den. Jag byter olja och filter varje höst, kanske overkill med mina 50-60 klipptimmar per år, fabriken rekommenderar oljebyte var 100:e timme, men jag vill ha fräsch olja och filter till varje säsong. Glöm ej heller att dra i fett i nipplarna i framhjulslagret och i styrlederna fram, framgår ej i instruktionsboken
 
Ska ta en vända till maskinaffären och kolla på en i påskveckan. Har kollat på blocket i närområdet man det har inte funnits något till försäljning. Tackar för dina noteringar mekar-anders,
 
Anders,

Blev det en LTH151? Funderar själv på en. Verkar som dom som finns beggade är rätt dyra jämfört med den extra kostnaden att köpa en ny...
 
Det kommer det att bli, men det har bara inte blivit av att inhandla den ännu. Kollade runt lite bland begagnat men hittade ingen med så lågt pris att det kunde motivera mig att köpa den.
 
Jag slog till på en sådan idag faktsikt..Skall hämtas på Torsdag. 17.995:- för en splitt ny med hydrostat= rätt ok kurs! Återkommer då jag testat den :)
 
torparnorpan skrev:
Jag slog till på en sådan idag faktsikt..Skall hämtas på Torsdag. 17.995:- för en splitt ny med hydrostat= rätt ok kurs! Återkommer då jag testat den :)
:) Ha en trevlig gräsklipparsommar, min gick igång direkt efter vintervila och är i full produktion...
 
Okej! Låter ju helt klart som ett bra pris.
Får man fråga vart du hittade den? =)
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Jag köpte den på Bernö Trädgårdscentrum i Sandviken http://www.berno.nu/
Skiljde 2000:- mot Nice Garden Store i Stockholm så...valet var enkelt, passade på att hälsa på damens föräldrar som bor två mil därifrån också i samma veva ;-)

Har i alla fall testat traktorn och klippt en stor gräsmatta som var väldigt långt gräs på (25-30cm), men jag körde högsta läget först och det gick hur bra som helst! Skall vänta en vecka till nu innan jag tar nästa vände på lite lägre inställning. Det som förvånade mig var hur stark den var för jag har en del på tomten som är rätt kuperad och jag provade ( jag vet farligt med lut men var vaksam) att klippa uppför den slänten fast det var högt gräs. Gick hur galant som helst!! Då väger jag ändå över 100KG och det var som sagt långt gräs men den tuffade på helt perfekt. Imponerad av den faktiskt då jag är van en Stiga Pro AWD ;-) Att växla med spak och ställa hastigheten med spak----inga problem heller. En vanesak bara som man vänjer sig snabbt vid.

För mitt behov just nu , samt för det behovet jag har i mitt hus i norr jag tänkt flytta till, så är denna maskin helt perfekt:) Kan varmt rekommenderas om man söker en billig men bra maskin! d^_^b
 
tänkte uppdatera igen..Har nu klippt ytterligare en vända och kan inte annat än vara nöjd. Har som sagt kört samma tomt i ett par år med en stiga park pro awd (nya modellen) men kan inte ärligt säga att det är svårare att klippa med min LTH som jag har nu. De få träd och buskar vi har är lika bökiga att komma runt med stigan som med lth:n. Husqvarnan är smidig som bara den tycker jag!

Med LTH:n så är det dock bättre att gräset är torrt då jag klipper, det spelade mindre roll med stigan men i övrigt...så är LTH:n en grym liten maskin som gör ett kanonjobb!
 
Kul att ni är nöjda, det är jag med som tidigare sagt.
Kan tipsa er om Mulchingplugg också, om man vill ha den funktionen. jag köpte en till denna säsong och hittils har det funkat kalasbra. Man behöver inte byta knivar eller så, man pluggar bara utkastet med en kåpa och kör. Skulle gräset vara för långt för mulching är det bara att ta bort kåpan. Bra grej för 350 spänn.
 
Hej, blir ett trådlyft här... :)

Har nyss införskaffat en begagnad LT151. Min fråga är om jag kan växla under färd, eller jag måste vara stillastående? För om jag ska starta i t.ex. 4ans växel så blir det ju ett ordentligt ryck i maskinen, även om jag släpper upp pedalen långsamt.

Tacksam för svar!
 
Tack för länken, hittade den tidigare också, men det verkar vara till en tidigare modell av LT151. Den manualen gäller en klippare som har spaken för klippbordet monterad till höger om ratten, medan min har den spaken infälld i vänster bakskärm... Se bild. Någon som har en modernare manual att lägga upp?

IMG_1072.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.