Relativt ny ägare till en Husqvarna TR 348 jordfräs och har ett problem som jag inte kan komma på någon vettig lösning på själv förrutom ett gäng "bushfixes".

Den vibrerar ur växeln för fräsning hela tiden, dvs där fräsaggregatet går och den inte bara driver på framhjulen. Fräser just nu relativt tung, lerblandad och stenrik jord vilket den förvisso inte har några problem att fräsa, men blir irriterande när man är tvungen att lägga in växeln igen med 5 meters mellanrum för att den antingen hoppar ur/vibrerar ur växel.

Det är ett visst motstånd att lägga i den växeln, men väldigt lätt att gå tillbaka till att bara driva framhjulen.

Någon som känner igen problemet och har en lösning? Har inte kollat med ÅF/Husqvarna ännu.
 
B boohoo skrev:
Relativt ny ägare till en Husqvarna TR 348 jordfräs och har ett problem som jag inte kan komma på någon vettig lösning på själv förrutom ett gäng "bushfixes".

Den vibrerar ur växeln för fräsning hela tiden, dvs där fräsaggregatet går och den inte bara driver på framhjulen. Fräser just nu relativt tung, lerblandad och stenrik jord vilket den förvisso inte har några problem att fräsa, men blir irriterande när man är tvungen att lägga in växeln igen med 5 meters mellanrum för att den antingen hoppar ur/vibrerar ur växel.

Det är ett visst motstånd att lägga i den växeln, men väldigt lätt att gå tillbaka till att bara driva framhjulen.

Någon som känner igen problemet och har en lösning? Har inte kollat med ÅF/Husqvarna ännu.
Hej.. jag har exakt samma problem med nyss inköpt Husqvarna TR 348. Har du hittat nån lösning ?
 
Japp, bockade upp växelspaken lite grand så den ligger betydligt mer styvt mot plattan där man ser växlarna. Är det väldigt stenigt o jävligt får man hålla en hand på växelspaken.

Mycket hjälp från Husqvarna fick man inte som vanligt. Hänvisade bara till servicepartner. Andra gången jag får icke befintlig hjälp av Husqvarna.
 
Kan det gå med en sådär elastisk bagagestropp och låsa växelspaken med eller någon annan anordning som spärrar växelspaken i arbetsläge.
Om du får tag i en sprängskiss som visar hur växelspaken hålls i arbetsläge så kanske det går att den vägen få någon ide om hur förstärka den funktion.
Annars borde den som har service kanske ha någon ide om hur komma tillrätta med problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.