Modell: QW434T

Har en torktumlare som är lite till åren, men som knallar och går..i stort sett. Nyligen har den börjat indikera att behållaren är full när den i princip är tom.

Jag har rengjort flottören och behållaren för kondensvatten. Slangarna är ej igensatta. Har motionerat flänsen på pumpen och den går relativt smidigt. Har kört maskinen med sidan (och taket) borta, utan behållare och hällt i vatten (för att simulera att behållaren svämmar över) och då går pumpen fint och spolar upp vattnet igen.

I det här läget (när pumpen går hela tiden) förväntade jag mig att maskinen skulle stanna för då ÄR ju behållaren full, men den bara gick och gick.

Jag har läst en del trådar och pumpen verkar ju vara boven i många fall, men i mina tester verkar den pumpa upp vatten ok.

Min fråga är väl egentligen delad:
1. Hur avgör maskinen att behållaren är full?
2. Kan det ändå vara pumpen som är boven?
3. Finns det något i felsökningen jag missat?
4. Är det värt att lägga mer krut på den här gamla maskinen? 😃

Tacksam för vidare hjälp. @electroluxaren 😉
 
Det sitter en sensor vid pumpen, brukar se ut som två stift. Ibland räcker det med att en fuktig tråd har fastnat mellan stiften så den alltid känner att den har kontakt. Så testa gnugga rent sensorn till pumpen :)

Och ja ibland kan det även vara pumpen som är lite sliten
 
Linjeteckning av en komponent, möjligen en pump eller en del av en maskin, med olika anslutningar och utskott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en pump av modellen på bifogad bild. Är det de två stora flatstiften på ovansidan du menar är till sensorn? De förutsatte jag var för att driva pumpen?

Jag har provat maskinen en gång sedan senaste isärtagningen och då fungerade den (peppar, peppar). Det kan ju vara så att jag fick rent stiften av "misstag" när jag demonterade.

Tack för svar!
 
Den var visst lite äldre än vad jag tänkte. Så du hade ingen sån sensor, utan en helt vanlig flottör som sitter på en mikrobrytare bredvid pumpen. Kan va värt att mäta mikrobrytaren och se att den funkar som den ska.
 
Antar det är samma skrot i dom flesta.

Då är det flotören som känner av. Ger flotören hög nivå ska pumpen starta och flotören ska då ge låg nivå efter en stund. Gör den inte det är behållaren full.

Min pump la av och slutade fungera periodvis, så var 4-5 gång stannade tumlaren pga av att pumpen inte startade när det begärdes och maskinen trodde då att behållaren var full.

Efter byte av pump så har den rullat 3 år till.
 
O [old rusty] skrev:
Antar det är samma skrot i dom flesta.

Då är det flotören som känner av. Ger flotören hög nivå ska pumpen starta och flotören ska då ge låg nivå efter en stund. Gör den inte det är behållaren full.

Min pump la av och slutade fungera periodvis, så var 4-5 gång stannade tumlaren pga av att pumpen inte startade när det begärdes och maskinen trodde då att behållaren var full.

Efter byte av pump så har den rullat 3 år till.
Ja, precis så har jag - en mikrobrytare som känner av. När jag felsökte och manuellt aktiverade brytaren gick pumpen varje gång så jag tror brytaren fungerar.

Det låter som att jag har samma fel - dvs att pumpen inte alltid startar. Nu fungerade den senast (efter att i princip alltid har bråkat tidigare) så jag ger den en chans till. Fortsätter den bråka så byter jag pumpen!

Tack till er båda för bra hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.