Min husqvarna startar som vanligt men när man släpper parkeringsbromsen så stannar den direkt. Det är en 214tc. Misstänker nån brytare som trilskas
 
A
D dyhane skrev:
Min husqvarna startar som vanligt men när man släpper parkeringsbromsen så stannar den direkt. Det är en 214tc. Misstänker nån brytare som trilskas
Ja en sitter under stolen.. en vid kopplingen.
En till tillslaget av aggregat... Och vid parkeringen..
Brukar gå att spraya lite rostolja på dem..
Eller bygla bort dessa..detta är det vanligaste problem rider har...
 
Maskintok skrev:
Ja en sitter under stolen.. en vid kopplingen.
En till tillslaget av aggregat... Och vid parkeringen..
Brukar gå att spraya lite rostolja på dem..
Eller bygla bort dessa..detta är det vanligaste problem rider har...
Kan man utgå från att det är brytare vid parkeringsbromsen som strular i detta fall?
 
A
D dyhane skrev:
Kan man utgå från att det är brytare vid parkeringsbromsen som strular i detta fall?
Nä man kan anta.. Men måste felsöka..
ett enklare sätt är att ruska i spakarna för alla funktioner några gånger.. ibland så är det allt som behövs..det samlas skit i dessa kontakter och det kan göra att detta sker..

Men jag skulle aldrig bara ge mig på och riva utan felsökning...
 
Maskintok skrev:
Nä man kan anta.. Men måste felsöka..
ett enklare sätt är att ruska i spakarna för alla funktioner några gånger.. ibland så är det allt som behövs..det samlas skit i dessa kontakter och det kan göra att detta sker..

Men jag skulle aldrig bara ge mig på och riva utan felsökning...
Tack så mkt. Kan du förklara exakt hur man felsöker och hur man eventuellt byglar. Tycker att eftersom den enda brytare som påverkas när den stannar är den vid bromsen. Borde det inte var den då?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja en sitter under stolen.. en vid kopplingen.
En till tillslaget av aggregat... Och vid parkeringen..
Brukar gå att spraya lite rostolja på dem..
Eller bygla bort dessa..detta är det vanligaste problem rider har...

Att bygla bort brytarna som förhindrar dig att sticka en fot under klippbordet med knivarna igång är ett mycket dåligt råd!
 
  • Gilla
amatrav och 1 till
  • Laddar…
H
Om den stannar när du släpper bromsen så bör den brytaren fungera.

min rider var sån att med aggregatet uppe och bromsen till så kunde man starta utan att sitta på sätet.
Släppte man bromsen så stanna den.
Jag skulle se på sensorn under stolen först.
Den har en brytare som man kan skruva in en m8 utan fjädern.
Gjorde det när barna körde kärra och inte nådde pedalerna utan att lätta i sätet
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D dyhane skrev:
Tack så mkt. Kan du förklara exakt hur man felsöker och hur man eventuellt byglar. Tycker att eftersom den enda brytare som påverkas när den stannar är den vid bromsen. Borde det inte var den då?
Japp vi antar detta, då felet uppstår vid den manövern(y)

börja med att lokalisera kontakten.
Sedan så antingen skruvar du ner den och lägger en bit elkabel mellan kontakterna eller kablarna..
Så att informationen är i konstant flöde..
För det är precis som en strömbrytare detta.
Inget mer..
spaken inne i kontakten, då finns det ström igenom.. ute ingen ström flödar igenom..

Eller så smörjer du upp och provar vad som sker... Jag kopplar alltid förbi åt mina kunder.. För det blir ohållbart dyrt att renovera...
 
  • Gilla
dyhane
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Om den stannar när du släpper bromsen så bör den brytaren fungera.

min rider var sån att med aggregatet uppe och bromsen till så kunde man starta utan att sitta på sätet.
Släppte man bromsen så stanna den.
Jag skulle se på sensorn under stolen först.
Den har en brytare som man kan skruva in en m8 utan fjädern.
Gjorde det när barna körde kärra och inte nådde pedalerna utan att lätta i sätet
När man sitter på den måste man trycka in bromsen för att starta motorn och då man gjort det och släppt bromsen stannar den. Då måste det väl vara den brytaren
 
Maskintok skrev:
Japp vi antar detta, då felet uppstår vid den manövern(y)

börja med att lokalisera kontakten.
Sedan så antingen skruvar du ner den och lägger en bit elkabel mellan kontakterna eller kablarna..
Så att informationen är i konstant flöde..
För det är precis som en strömbrytare detta.
Inget mer..
spaken inne i kontakten, då finns det ström igenom.. ute ingen ström flödar igenom..

Eller så smörjer du upp och provar vad som sker... Jag kopplar alltid förbi åt mina kunder.. För det blir ohållbart dyrt att renovera...
Ska prova det. Stort tack
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H
D dyhane skrev:
När man sitter på den måste man trycka in bromsen för att starta motorn och då man gjort det och släppt bromsen stannar den. Då måste det väl vara den brytaren
verkar som brytaren i pedalen fungerar efter som det fungerar inte med pedal uppe men när du trampar ned så funkar det då reagerar brytaren ju.
Kan du starta utan att sitta på med bromsen i?
Jag tror klipparen känner att ingen sitter på och då är kravet att bromsen ska va intryckt och aggregatet uppe.

släpper du bromsen så känner den att ingen sitter på och då stoppar den
 
  • Gilla
dyhane och 1 till
  • Laddar…
A
H Hallerudsbo skrev:
verkar som brytaren i pedalen fungerar efter som det fungerar inte med pedal uppe men när du trampar ned så funkar det då reagerar brytaren ju.
Kan du starta utan att sitta på med bromsen i?
Jag tror klipparen känner att ingen sitter på och då är kravet att bromsen ska va intryckt och aggregatet uppe.
just detta jag menar med att anta..
bättre att felsöka.. För precis som du skriver så kan informationen saknas från annat håll..
 
H
Nu ska man inte köra med byglade brytare det kan gå galet.

jag själv hade inget klippdäck på min utan körde plog.
Sen hade barna den att köra kärra bakom och hämta saker i trädgården
 
H Hallerudsbo skrev:
verkar som brytaren i pedalen fungerar efter som det fungerar inte med pedal uppe men när du trampar ned så funkar det då reagerar brytaren ju.
Kan du starta utan att sitta på med bromsen i?
Jag tror klipparen känner att ingen sitter på och då är kravet att bromsen ska va intryckt och aggregatet uppe.

släpper du bromsen så känner den att ingen sitter på och då stoppar den
Ska kolla det. Har inte testat
 
H
Det ska väl va 3 sensorer.
Aggregatets spak så man inte kan starta med det nede.
Fotbroms den verkar fungera då du kan starta och sen stoppar den när du släpper.
Sen en o stolen.
Denna känner om folk är på eller inte.
Jag skulle se på den först då den sitter väldigt lätt.
Synd bara man lyfter stolen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.