Min tvättmaskin har slutat fungera, trumman roterar inte alls när man försöker köra något program.

När jag snurrar trumman går det mycket tyngre än det brukar göra. Jag öppnade baksidan och tog av remmen från motor/trumma. Då roterar trumman ok, men motorn går "hackigt". När jag tar bort anslutningen som jag markerat på bilden, då snurrar motorn fint.

När jag tittar på Electrolux sida står det "MOTOR,INDUKTION,MAGNET,195V,11"

Då känns det som att det är någon typ av låsning i motorn, kan det vara så?

Är det helt kört, är det en ny motor som behövs eller går det att åtgärda på något sätt, nån som vet?
 
  • Tvättmaskinens öppna bakpanel med fokus på motorn och en elektrisk anslutning markerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Neureuter
  • Laddar…
Tyvärr tror jag att det är styrningen som är fel. Detta är frekvensstyrningskortet. Men det känns ju osäkert att köpa ett kort för ett antal tusen utan att veta att det faktiskt är fel.
 
  • Frekvensstyrningskort i maskin, elektronikkomponenter och kretskort synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Definitivt styrkortet, vanligt fel
 
electroluxaren skrev:
Definitivt styrkortet, vanligt fel
Jag ser att idag lämnar dom 10 år på invertern...men det tror jag inte gällde när vi köpte. Jag skulle tro att vi köpte 2016....
 
A
R raderarn skrev:
Jag ser att idag lämnar dom 10 år på invertern...men det tror jag inte gällde när vi köpte. Jag skulle tro att vi köpte 2016....
Bara ring och kolla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.