Maskinen stannade senaste körningen med längre program med felkod i30 och kontinuerligt pipande (tror repeterade tre pip, tyst en stund) samtidigt som tömningspumpen gick kontinuerligt.

Slog i några DL vatten i botten på maskinen, vilket hördes tömdes ur.

Kunde konstatera vatten i bottenplattan - främst högra delen framifrån sett, och frigolitplattan lyft.

Jag har inte hunnit längre än så och har tyvärr inte några bra foton ännu. Antar jag borde köra den med sidopanel borttagen. Men ville först höra om klokskapen här möjligen vet vad just denna modell brukar ha för problem.

Lite bakgrund; Maskinen körs sällan, typ 20 ggr senast 2 åren. Ofta korta glasprogram. För 2-3 tvättar sedan körde jag köksfläktfilter. Funderar på om fettet kan satt igen något eller om det är någon mindre läcka som vid längre program hinner släppa ut så mycket vatten att det inte dunstar bort.

Maskinen är ca 5,5 år, så garantin nyss löpt ut. Funderar på E-lux service - Tror de kör fastpris 1900:- efter RUT-avdrag. Eller slänga eländet och övergå till att bara köpa billiga maskiner med maximal garanti. Typskylt på en Husqvarna diskmaskin med modellnummer QB6163W och tekniska specifikationer. Inre komponenter och ledningar i botten av en hushållsapparat, möjlig vattenläcka synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

A
A Andersbebe skrev:
Maskinen stannade senaste körningen med längre program med felkod i30 och kontinuerligt pipande (tror repeterade tre pip, tyst en stund) samtidigt som tömningspumpen gick kontinuerligt.

Slog i några DL vatten i botten på maskinen, vilket hördes tömdes ur.

Kunde konstatera vatten i bottenplattan - främst högra delen framifrån sett, och frigolitplattan lyft.

Jag har inte hunnit längre än så och har tyvärr inte några bra foton ännu. Antar jag borde köra den med sidopanel borttagen. Men ville först höra om klokskapen här möjligen vet vad just denna modell brukar ha för problem.

Lite bakgrund; Maskinen körs sällan, typ 20 ggr senast 2 åren. Ofta korta glasprogram. För 2-3 tvättar sedan körde jag köksfläktfilter. Funderar på om fettet kan satt igen något eller om det är någon mindre läcka som vid längre program hinner släppa ut så mycket vatten att det inte dunstar bort.

Maskinen är ca 5,5 år, så garantin nyss löpt ut. Funderar på E-lux service - Tror de kör fastpris 1900:- efter RUT-avdrag. Eller slänga eländet och övergå till att bara köpa billiga maskiner med maximal garanti.[bild] [bild]
Det är ju en skit maskin av rang, bortsett från det kan det vara vilket fel som helst, avloppsslangen till höger i bild kan ha spruckit
Kör du glasprogram endast kan du en massa andra fel så som åderförkalkning. Samt att tryckgivaren till vänster i bild lägger av. Du kan ha täpta filter.
Så första åtgärd måste bli att ta bort höger sida, köra maskinen och utesluta internt läckage
 
A
Har den stått kallt.?
 
Nej, Helt uppvärmt hela tiden.

Tar och följer tipset ovan och ser vad som syns från sidan (vad betyder "internt läckage"?). Tackar så länge!
 
A
A Andersbebe skrev:
Nej, Helt uppvärmt hela tiden.

Tar och följer tipset ovan och ser vad som syns från sidan (vad betyder "internt läckage"?). Tackar så länge!
internt är om det läcker från en slang eller gummigenomföring
eller runt pumpaxlen
tyvärr är dessa maskiner gjorda för att gå exakt 5-år vilket brukar stämma mycket bra och då är de så slut att det sällan är lönt att reparera då sak efter sak går sönder.
byta avloppsslang kan man stå ut med
men att byta tråg och diskpump är ju ingen ide
du får ju snabbt en reservdelskostnad på 4tkr
 
Vi ska köpa ett fristående kylskåp. Jag väljer mellan Asko R22838S och Miele K28202Dedt/cs. Priset är detsamma dvs ca 9000 och jag antar att båda är bra men vilket hade ni köpt? Sorry om detta redan finns i någon gammal tråd men jag hittar inte..
 
Visade sig vara skruvarna som håller tråget som lossnat och därför läckte det mellan tråg och rostfria botten. Drog åt skruvarna vilket verkar tätat läckan. Hoppas det var så enkelt...

Kanske läge att köra längre och varmare program för att lösa upp ev "åderförkalkningar" i maskinen.
 
A
A Andersbebe skrev:
Visade sig vara skruvarna som håller tråget som lossnat och därför läckte det mellan tråg och rostfria botten. Drog åt skruvarna vilket verkar tätat läckan. Hoppas det var så enkelt...

Kanske läge att köra längre och varmare program för att lösa upp ev "åderförkalkningar" i maskinen.
brukar aldrig hända på dessa och skruvarna måste nor vara urgängade minst 3mm för att det skall påverka tätheten
o-ringen som tätar är väl en 8-10mm tjock och flänsen detsamma
 
A
A Alarss skrev:
Vi ska köpa ett fristående kylskåp. Jag väljer mellan Asko R22838S och Miele K28202Dedt/cs. Priset är detsamma dvs ca 9000 och jag antar att båda är bra men vilket hade ni köpt? Sorry om detta redan finns i någon gammal tråd men jag hittar inte..
Ta askon så gynnar du turkiet
 
  • Haha
  • Gilla
Nucky och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ta askon så gynnar du turkiet
Då lutar det mot Miele…. Verkar som om några stör sig på ljudet från asko. Miele verkar stabilt.
 
Rör mig lite långsamt - men har kört maskinen nu. Verkar som stora läckan var mellan bottenkoppen i plast och skruvarna som jag kunde dra åt. Möjligen miss i produktionslinan som visade sig efter några år när packningen mellan började tappa spänsten.

Återstår en mindre läcka i den runda givaren (?) som ser nästan svart ut på fotot. Mossgrön i verkliga livet. Droppade sakta från den tills jag petade på den - Känns svajig och droppandet ökade. Finns det möjligen packning mellan den och bottenkoppen man kan byta? 592920-191427fd649a4579c2e27140a792ed9e.jpg
 
A
Jodå den packningen hår att byta enkelt
Läcker det melan plåt och brunn får man byta brunnen då den har blivit skev
 
  • Gilla
Andersbebe
  • Laddar…
Låter bra - och stort tack för svaret!

Hur finner jag artikelnummer/benämning på den och hur lossar jag givaren? Lyckas inte riktigt se hur givaren sitter fast.
 
A
A Andersbebe skrev:
Låter bra - och stort tack för svaret!

Hur finner jag artikelnummer/benämning på den och hur lossar jag givaren? Lyckas inte riktigt se hur givaren sitter fast.
Artikeln hittar du på electrolux. Se.. Givaren sitter med en flärp som du ser när du kommit dit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.