Hej på er...
har härjat runt men inte hittade inget svar.

har separata kyl och frys bredvid varann, den med is i frysen och
vatten/kolsyra i kylen.
sen nån vecka så har jag för hög temp i kylen, den är inställd på 5g men går upp mot 9-10 om jag inte rör den... öppnar vi ofta så sticker den mera.
Kompressorn går men den blir inte alls lika varm som frysens kompressor, vill inte säga fisljumen men det går att hålla handen på den utan problem, det går inte på frysens.
har gjort rent allt etc.
Nån som har nån bra idé...jag skulle vilja ha det till termostaten.
Nån som har koll på kablarna för att testa och koppla förbi termostaten?

Tacksam för svar... snart jul och barnen vill inte ha en kyl....
 
Hej du har en läcka i evaporatorn, skåpet tappar gas. Du får ta kontakt med en servicestation
 
Det är inte termostaten, de här skåpen har nämligen ingen termostat.

Har du verifierat att fläkten fungerar? Utan fläkten cirkulerar ju ingen kall luft. Använd en magnet för att få elektroniken att tro att dörren är stängd.
Om du har en läcka, och det är ju inte omöjligt men jag kan inte påminna mig att det har varit ett problem på de här skåpen, kommer kompressorn att gå på sin maxtid (kompressorn har en max gångtid och en min stopptid) och borde då bli varm (kylkompressorn är mindre än fryskompressorn och blir inte lika varm så det går inte riktigt att jämföra så). Du kan kolla med Electrolux i Mariestad angående gångtider, sen sätter du dig med ett stoppur och kollar.
Kolla så att dörrpackningen ligger bra mot höljet runtom för säkerhets skull.
Om kompressorn inte går på maxtid kollar du luftsensorn som sitter i en liten hållare till höger. Kolla så att den inte är blockerad och mät temperaturen intill den (t.ex. med en termometer placerad i ett glas med vatten). Det kan du förresten kontrollera parallellt med allt annat. Jag vet att det har varit problem med en sensor av ett visst fabrikat i vissa skåp (men det var nog förångarsensorn snarare än luftsensorn nu när jag tänker efter),

Servicetekniker har historiskt haft en tendens att byta det som är enklast att byta. Ibland blir det rätt, ibland blir det fel och så får de åka ut igen. Frågan i det här fallet är om det är goodwill-åtaganden på de här skåpen (inte helt omöjligt) eller om det blir du som får stå för notan.

Mitt råd skulle alltså vara att ringa fabriken och höra med kvalitetsavdelningen eller labbet vad de tror att felet kan vara.

edit: med tanke på den andra tråden här med ett skåp av samma ålder där en läcka på kylsystemet verkar vara den rimligaste anledningen så får vi nog luta åt att cambring har rätt. Men ring ändå fabriken, det kostar ju inte många ören och vet de inte redan om problemet är de ganska angelägna om att få veta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.