Provar i denna forumdel istället...

Nån som har nå erfarenheter av Husqvarnas 50-talskaminer, typ 150-serien, de i grön emalj.
Typ om de är hyffsad effekt/verkningsgrad i dom, vikten på dom, om det är lång avsvalningstid på dom, har förstått att det är sten i dom. Tycker om det lite industriella utseendet på dom!

//Peder
 
Ja, den industriella looken är helt ok. Vi sålde iväg en sådan H 150, den gick direkt. Stora huset hade tillräckligt med kakelugnar... i bagarstugan har vi en lite större tysk variant av kamin som vi eldat mycket. Det blir fort varmt och den är lätteldad men avsvalningstiden är kort så det lagras ju inte så mycket.
 
Ja det blev en H 155, väldigt fin emalj, men lite renoveringsbehov. Ska fixa lite tegel, spjäll och en ny rökhylla.
Finns det nå bra ställen? Såg att J. Davidsson har men han är ju inte direkt billig... Man kanske skulle kunna köpa löstegel och putsa till själv? Och sen kapa/svetsa ihop lite själv, visst det lär väl inte hålla lika länge som orginal i gjutjärn men det borde väl funka ett tag iallafall!

//Peder
 
Hej! Vi har en sådan kamin. När vi renoverade den så satte vi in täljsten för att den skulle lagra lite mer värme. Annars svalnar de fort. Nackdelen med dessa kaminer är att röken går direkt ut i skorstenen som kan bli väldigt het. Bättre är nog att ansluta den via ett rökrör och sedan in i skorstenen först högre upp, så värme hinner avges till rummet. Ett annat alternativ är att skaffa ett rökgaselement som man sätter mellan kaminen och skorstenen. Som det är nu vågar vi inte elda så mycket i kaminen då det blir för höga rökgastemperaturer.
 
Ja, jag tänkte göra en lite annan modell av rökhylla så röken tar en lite större omväg.
Det där med rökgaselement verkar ju lite intressant, det har jag inte sett förut, verkar inte finnas så mycket info om det på nätet heller... Har du några egna erfarenheter, eller känner du till nån som har en sån?

//Peder
 
Mina föräldrar har en likande (samma?) rökgaselement till sin Hqa Sirius-kamin. De tycker att den fungerar mycket bra.

Vet att jag sett en variant där man satte en plåt inne på bakstycket i kaminen som ledde röken ett extra varv innan den gick ut i skorstenen. Hittar den tyvärr inte nu och vet inte heller om den skulle vara något alternativ. Det beror säkert på vilken typ av kamin som den ska sitta i.
 
Ja man skulle ju kunna dra om lite plåtar inuti så röken får gå lite omvägar, men risken är ju då att det kan röka in när man öppnar luckan då den sitter där den gör.
Kul grej det där med rökgaselement, kunde varit lite längre rökgång i den bara! Jag ska ha det i källaren så utseende är inte så viktigt, det är klart monterar man en fläkt under/bakom så kan man utnyttja rökgastempen lite till...
 
Har en sån som jag vill bli av med, den värmer ju inte upp överhuvudtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.