Hej!

Min gräsklippare är inte som den ska, köpte den defekt för att eventuellt fixa den eller köra utan drivningen på hjulen. Drivningen på hjulen fungerar dåligt. Från början inte alls. Rullarna i dreven vid hjulen var fastklibbade med gammalt fett. Rengjorde och då funkerar det ungefär :confused: Ibland greppar inte rullarna . Jag undrar vad felet brukar vara på denna konstruktion ?? Testade med rullar med några tiondelar större diameter och då driver den fint men hjulen går inte rulla bakåt när man släpper handtaget för drivningen. Skall det kanske vara något special fett ?

Tacksam för tipps. Tur att det är 1 meter snö på gräsmattan

dsc-0329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
inga tips ?? blir tokig :*) fattar inte hur det är meningen att det ska fungera :(
 
Jag är ingen expert och vet inte hur det "ska" vara men jag har en klippare (Jonsered) med samma konstruktion.

Meningen är att kugghjulet ska snurra fritt åt ena hållet men låsa mot axeln, med hjälp av de tre "stavarna", åt andra hållet. Detta brukar krångla då och då även på min klippare på grund av skit och rost. Min lösning är att rengöra allt noga, eventuellt med exempelvis stålborste eller Svinto om det behövs. Sedan brukar jag smörja med någon tunn olja (typ 5-56), främst för att få lite rostskydd.

Jag har ingen aning om detta är rätt eller om man borde använda fett. Det brukar dock funka för mig under någon säsong...

Hittar Nonkan hit kan han säkert förklara för oss hur man borde göra.

Välkommen till forumet för övrigt och vilket enastående tålamod att vänta runt fyra månader innan du bumpar tråden! :)

PS. Visst har du själv tagit bort låsbrickan för att kunna fota?
 
:) Joo ! jag har plockat lös brickan och "låsknastret".

Jag har förstått att kugghjulet ska gå fritt åt ett håll vilket det också gör för mig när jag skjuter klipparen framåt. Hjulen driver också framåt (oftast).Vad jag har väldigt svårt att begripa och inte heller fungerar på min klippare är att när jag kopplar ur driften så ska den väl gå att dra bakåt ??? På min är hjulen låsta.





för tillfället är kugghjulen bortplockade så att gräsklipparen går att använda på ett vettigt sätt, förutom att den är ganska tung:( .
 
marqs1979 skrev:
när jag kopplar ur driften så ska den väl gå att dra bakåt ??? På min är hjulen låsta.
Nu är klipparen på landet och jag kan minnas fel. Visst har du en form av kardanväxel mellan drivhjulen där remskivan sitter? Det är inte så att den klibbat ihop? Jag har fått öppna och rengöra min en gång. Inga konstigheter men kolla hur allt sitter så du får ihop allt igen. Jag tror det fanns någon krysskil där som gärna rymmer om man inte passar sig.

Hur som helst har jag för mig att "slirandet" när man drar bakåt sker mellan remskivan och den ej spända drivremmen, och inte vid hjulen.
 
  • Gilla
Martin_Eh
  • Laddar…
aha !! är det så att man fräs vinkelväxeln bakåt när man backar ???
vinkel växeln har jag renoverat med nya bussningar mm. Kan det vara på enkelt att den går lite för tungt ? :) i så fall begriper jag i alla fall felet :) och tror jag kan fixa det :-D vore perfekt om någon kan bekräfta att växeln ska snurra bakvägen när man backar.
 
marqs1979 skrev:
aha !! är det så att man fräs vinkelväxeln bakåt när man backar ???
vinkel växeln har jag renoverat med nya bussningar mm. Kan det vara på enkelt att den går lite för tungt ?
Vi börjar med en hög brasklappar. Jag är inte gräsklipparexpert. Jag råkar bara äga en klippare där "hjulkonstruktionen" liknar din. Klipparen är på landet så jag kan inte kolla på den nu. Det var flera år sedan jag sist skruvade i den. Bortsett från att din första bild liknar delar som finns på min klippare vet jag egentligen inget säkert om hur lika konstruktion våra klippare har i övrigt. Nu vet du förutsättningarna... ;)

Vi verkar helt överens om att "stavarna" i samband med "hjuldrivningen" är till för att låsa hjulet mot drivaxeln i en riktning och frikoppla hjulet i den andra riktningen. Som du säger kan du styra klipparen framåt och då frikopplar mekanismen. Drar du bakåt låser "stavmekanismen" vid hjulen. Det tycker jag låter som att "stavmekanismen" fungerar precis som den ska. Jämför med om du vid klippning med drivet aktiverat försöker hålla fast klipparen, eller till och med dra den bakåt. Då ska ju "stavmekanismen" låsa och klipparen kämpa för att komma framåt.

Som du säger ska naturligtvis klipparen gå att dra baklänges om drivet inte är aktiverat. Fungera inte detta ser jag egentligen bara två möjligheter. Antingen går något för trögt i samband med drivaxel och vinkelväxel eller också slackar inte drivremmen tillräckligt för att remskivan vid drivaxeln ska kunna rotera fritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.