Tittade igenom specifikationerna för den enda jag trodde skulle bli en konkurrent till Husqvarna..
Honda, men den saknar guidekabel så nu kan man bara konstatera att de fortfarande är överlägsna alla andra klippare på marknaden. Lite synd med tanke på att priserna inte behöver justeras neråt i år heller då.
 
  • Gilla
Otjena och 1 till
  • Laddar…
Varför måste du ha en guidekabel.
Verkar onödigt. En extrakostnad samt extra arbete att gräva ner mer kabel.
 
Har inte grävt ner någon kabel då den sjunker in i gräsmattan av sig själv på max 1 säsong.

Guiden leder ut och in klipparen. vilket om man ska följa begränsningskabeln hade tagit allt för mycket av klipptiden.
 
Nu pratar vi om några minuter per laddning. Klipparen befinner sig på slumpmässig plats på gräsmattan när strömmen tar slut. Är den då nära laddaren kan det ev gå fortare att följa ytterslingan , än att köra runt för att hitta guidekabeln.
 
Vilken tur att min klippare klipper 6-8h på en laddning så att den överlever de 30 sekunder respektive 3 minuterna det tar för den att nå mina biytor! Puuuh
 
Håller med om att HQ är herre på täppan rent tekniskt, men främst pga att de kan uppskatta avståndet till kabeln när de är hyfsat nära och därmed kan variera avståndet till slingan eller guiden när de följer den. Samt att laddstationen tycks sända ut någon pejlsignal som klipparen kan plocka upp om den råkar passera och på så vis köra in utan att överhuvudtaget följa någon kabel.

Indigon är den enda som skulle kunnat hota, om den hade varit lika tyst och kanske funkat lite bättre.
 
Robomow RS630, sägs gå tystare än HQ 220 och klippbredd på 56cm,riktiga knivar, 3000kvm. Dock ingen guidekabel. Kan väl vara en kombatant. Borde vara ruskigt effektiv vilket borde kunna korta klipptiden och även spara på klipparen. Dock 20 pistoler! Vilket är mycket för de flesta.
 
Ursäkta en nybörjare, men vem tillverkar Robomow ?
 
Robomow tror jag. Vissa klippare har sålts under andra namn, Viking bla. Även HornBach hade nån modell som egen ett tag vill jag minnas. Tillverkas i Israel tror jag.
 
tompathepilot skrev:
Robomow tror jag. Vissa klippare har sålts under andra namn, Viking bla. Även HornBach hade nån modell som egen ett tag vill jag minnas. Tillverkas i Israel tror jag.
Är det inte samma som ambrogio stiga med flera?
 
Mabcus skrev:
Är det inte samma som ambrogio stiga med flera?
Nej de är inte samma.
 
Nej
 
Mabcus skrev:
Är det inte samma som ambrogio stiga med flera?
Nej, Robomow tillverkas av Freiendly Robotics som är ett Israeliskt bolag grundat 1995. Ambrogio, Stiga, Wiper m.fl. tillverkas alla av italienska Zucchetti.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
tompathepilot skrev:
Robomow RS630, sägs gå tystare än HQ 220 och klippbredd på 56cm,riktiga knivar, 3000kvm. Dock ingen guidekabel. Kan väl vara en kombatant. Borde vara ruskigt effektiv vilket borde kunna korta klipptiden och även spara på klipparen. Dock 20 pistoler! Vilket är mycket för de flesta.
Nja, i Eco läget (lägre varvtal) är den nästan lika tyst som HQ men i prestandaläget betydligt ljudligare. Annars har den många fördelar håller jag med om.
 
Jag störs inte av att inte ha någon guidekabel på min Honda. Den går ju lite fortare än HQ så den hittar snabbt till laddaren iaf..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.