Idag fick vi upp Err 1 och sen 0 på skärmen samtidigt som tvättmaskinen piper 3 gånger.
Det är en Husqvarna/Electrolux Protex.
Har tagit bort inloppsslangen för att kolla filtret, där var det rent. Även rensat ur silen.
Lyfte locket för att se om slangen hade hoppat ur pressostaten, den satt kvar.

Vad kan det vara för fel.
Just nu så larmar den nästan direkt vid start, hinner knappt välja program och kan inte heller öppna luckan med tvätten.

Om jag stänger av vattnet och startar den så hör jag att någon pump surrar. Slår jag på vattnet så verkar den fylla på nytt. Det verkar dock aldrig som den tömmer?

Tacksam för tips!
 
Efter lite mer felsökning så vet jag att maskinen inte har några problem med tillförseln av vatten. Inte heller tömning.
Problemet är dock att så fort jag startar maskinen så börjar den fylla med vatten, redan innan ett program är valt och trots att den redan fyllt vatten tidigare när jag testat den. Så det verkar vara något fel på någon sensor som styr tilloppet?

När jag kikade lite närmre så ser det ut som den blå delen är någon typ av sensor. Om jag kopplar ur kabeln ur denna och försöker starta så fyller den inte på med vatten men den ger samma felmeddelande. Tror ni denna sensorn kan vara kass?

Teknisk utrustning med slangar, kablar och elektromekaniska komponenter, möjligen inom industri eller fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan inte hitta denna som en lös del?
Hittade även modellnumret:
Etikett med streckkod, vit med svart text, reflektioner, mörk bakgrund, serietalnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jockebq skrev:
Efter lite mer felsökning så vet jag att maskinen inte har några problem med tillförseln av vatten. Inte heller tömning.
Problemet är dock att så fort jag startar maskinen så börjar den fylla med vatten, redan innan ett program är valt och trots att den redan fyllt vatten tidigare när jag testat den. Så det verkar vara något fel på någon sensor som styr tilloppet?

När jag kikade lite närmre så ser det ut som den blå delen är någon typ av sensor. Om jag kopplar ur kabeln ur denna och försöker starta så fyller den inte på med vatten men den ger samma felmeddelande. Tror ni denna sensorn kan vara kass?

[bild]

Kan inte hitta denna som en lös del?
Hittade även modellnumret:
[bild]
Har exakt samma problem på samma modell… hittat nån lösning?
 
A
J jockebq skrev:
Köpte denna:
[länk]

Löste mitt problem!
det är ju flödesgivaren som brukar ge upp och går tyvärr inte att köpa separat
 
electroluxaren skrev:
det är ju flödesgivaren som brukar ge upp och går tyvärr inte att köpa separat
Ja precis, lyckades inte hitta den löst. Men länken ovan var det billigaste jag hittade, leveranstid cirka 1 vecka.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.