Min favoritkyl har börjat strula. Har alltid hållit 5 grader men nu håller skåpet runt 8-9 grader och vid avfrostning 11 grader. Jag har sänkt termostaten från 5 grader till 3 grader men ingen skillnad.

Jag bytte kolsyrepatron och vattenfilter för ca två veckor sedan och därefter började problemen. Nu tror jag inte att något av det skulle framkalla detta fel men finns det någon här som vet var jag skall börja felsöka?

Jag har testat en norsk omstart och även att trycka in knappen action cooler men inget av det hjälpte.

Vill inte byta kyl 😜
 
Redigerat:
A
M Mahal skrev:
Min favoritkyl har börjat strula. Har alltid hållit 5 grader men nu håller skåpet runt 8-9 grader och vid avfrostning 11 grader. Jag har sänkt termostaten från 5 grader till 3 grader men ingen skillnad.

Jag bytte kolsyrepatron och vattenfilter för ca två veckor sedan och därefter började problemen. Nu tror jag inte att något av det skulle framkalla detta fel men finns det någon här som vet var jag skall börja felsöka?

Jag har testat en norsk omstart och även att trycka in knappen action cooler men inget av det hjälpte.

Vill inte byta kyl 😜
byt fläkten
2087609018
rest för närvarande hos elx så du får ta loss och smörja upp den du har till en början
 
electroluxaren skrev:
byt fläkten
2087609018
rest för närvarande hos elx så du får ta loss och smörja upp den du har till en början
Tack för svaret. Fläkten på bilden snurrar som tusan när dörren är stängd men kanske inte tillräckligt? Fläkten stannar när jag öppnar dörren. Det är den th om kolfiltret på bilden.

Tänker att jag gör som du föreslagit. ta loss och smörja, det skadar inte. Är det bara till att lossa de två skruvarna bakom plastpluggarna högst upp?
 
  • Vit plast, ventilationsgaller och fläktdel, del av hushållsapparat, kylskåp eller luftkonditionering, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M Mahal skrev:
Tack för svaret. Fläkten på bilden snurrar som tusan när dörren är stängd men kanske inte tillräckligt? Fläkten stannar när jag öppnar dörren. Det är den th om kolfiltret på bilden.

Tänker att jag gör som du föreslagit. ta loss och smörja, det skadar inte. Är det bara till att lossa de två skruvarna bakom plastpluggarna högst upp?
Snurrar den som tusan är det inre det felet.
 
Det var ju synd, lät enkelt 😥
Något förslag på var man kan börja felsöka?
 
A
M Mahal skrev:
Det var ju synd, lät enkelt 😥
Något förslag på var man kan börja felsöka?
det enda du kan göra är att dra ur sladden ur väggen en längre tid och testa

har du kallare inställning än +5 så är risken att vattnet fryser i vattenmodulen

Har du is på luftkanalen precis ovanför vatten modulen så börja med en rejäl avfrostning

annars är det köldmedelsläcka ofta från förångaren, troligtvis finns inte den att få tag på längre.
electrolux har slutat att hålla reservdelar på produkter utanför garantitid
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kanon, tack för bra tips. Jag ser ingen is men den kan ju sitta bakom kåpan. Jag stänger av kylen helt och låter dörren vara öppen så bör den tinat upp om några timmar. Vi hoppas, finns ju ingen sådan kyl att få tag på längre så jag måste göra allt för att få liv i den 🤪
 
Efter att ha avfrostat kylskåpet ordentligt. Dragit fram det och rengjort från damm så upptäckte jag att tätningen i hålet för inkommande vatten hade helt försvunnit, trillat ner. Det var ett öppet hål rakt in i skåpet. Jag köpte ny massa och tätade hålet, startade kylen och efter 6 timmar håller den 5 grader.

Jag är så glad, mitt älsklingsskåp överlevde. Vad hade jag gjort utan Electroluxaren, du e kung!!! Stort tack för att du hjälpte mig på vägen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Man skall inte ropa hej alldeles för tidigt 😥.
Nu visar skåpet 5 grader i displayen men det är 11,5 grader när jag mäter inuti.

Någon som har någon idé var jag skall kolla vidare. Vill verkligen inte förlora detta skåp.
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
M Mahal skrev:
Man skall inte ropa hej alldeles för tidigt 😥.
Nu visar skåpet 5 grader i displayen men det är 11,5 grader när jag mäter inuti.

Någon som har någon idé var jag skall kolla vidare. Vill verkligen inte förlora detta skåp.
Så ja, nu funkar kylen igen. Fick byta evaporatorn och torkare så nu är den som ny igen.
 
A
M Mahal skrev:
Så ja, nu funkar kylen igen. Fick byta evaporatorn och torkare så nu är den som ny igen.
då får vi hoppas att kompressorn inte tagit stryk
 
electroluxaren skrev:
då får vi hoppas att kompressorn inte tagit stryk
Ja det är risken så man får hålla tummarna. Har gått i tre dagar och kyler bra än så länge så känns lovande. Kompressorn är tyst och fin som tidigare.
 
A
M Mahal skrev:
Ja det är risken så man får hålla tummarna. Har gått i tre dagar och kyler bra än så länge så känns lovande. Kompressorn är tyst och fin som tidigare.
det dröjer lite längre för att se om fukten i oljan börjat fräta på kompressorlindningen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.