Någon som har koll på hur långt det är mellan knivarna och chassit på en 310? hur stor kantsten behöver jag för att klipparen skall klara klippa gräset men inte köra in i muren? Tack på förhand
 
Begränsningstråden ska ju ligga 35cm ifrån fasta hinder som gräsklipparen inte får krocka med. Sen klipper den 10cm över slingan. Så 25cm minst men gärna 30cm för lite mer marginal. Men vill du ha ett mer exakt mått kan jag givetvis mäta på min klippare om du vill.
 
Hmm hoppades att jag skulle klara mig med en 140mm sten. Skulle du vilja mät så hade det varit kanon. Men sen kan man väl ställa in hur långt den skall gå över begränsningskablen oxå?
 
IMAG3244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu hade jag en stund över för lite mätning. Så här ser det ut. Det är alltså ca 15cm till själva knivspetsen eller vad man kan kalla det. Sen behöver du ju in en bit till för att det ska klippa lite redigt. Så minst 20cm skulle jag säga. Men då är det tight.
 
Tack för hjälpen👍
Finns där någon kantklippningsfunktion?
 
Martin Johnsson skrev:
Finns där någon kantklippningsfunktion?
Nej, inte vad jag lyckats hitta i menyerna i allafall. Vår har gått drygt en vecka nu och jag kan inte förstå att den skulle gjort det på denna tiden i vart fall.
 
Kantklippning finns inte. Och det är inget jag har saknat heller. Kanter hålls rena, raka och snygga med enbart vanlig klippning. När klipparen kommer fram till kanten så backar den och sen svänger bara lite för att sedan köra fram igen mot kanten och klippa lite till. På så sätt blir det extra klippt ut med kanten vid vanlig klippning. Och det räcker mer än väl.
 
Kantklippningsfunktionen som andra fabrikat har fungerar väl så där efter som den kantklipper ju bara runt den "slingan" som laddstationen står på. Har man öar vilket man ofta har så blir det ju inte kantklippt där. Ännu värre om man har gräs hela vägen runt huset så hela huset där även laddstationen oftast står blir en ö. Då kantklipper den ju bara runt huset och inget runt ytterkanterna på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.