Klipparna för årets säsong är nu under full tillverkning. Det annonseras inga nyheter på HQ hemsida, så räkna ej med några större nyheter.
 
Dom har ju släppt några nya mindre modeller i 4 serien som nyheter i år. En del försäljare säljer ju 2021 års modeller i nuläget, åtminstone av 430x, vilket gör att jag tänker att det inte blir några mer uppdateringar av den modellen i år.

Själv sitter jag och hoppas på någon bra kampanj på 430x såhär till vårkanten.
 

Bästa svaret

Sitter också och ska köpa i år... på HQs hemsida fick jag förslag på 405X (ny), och klickade mig sen vidare till 415X, typ samma (?) men klarar större yta. Det som verkar nytt med dem är att de har FOTA och integration direkt till Alexa & Google vilket åtminstone jag tyckte var bra. Låter ju som en uplift av de tidigare ganska rudimentära möjligheterna. Så jag hoppas kunna gå på en 415X istället för en 430X - om jag bara klarar mig på en guidekabel (415X).

OCH - man kan rengöra de nya med vattenslang :)

Och ja just det, man kan inte hitta 405 % 415 på HQs hemsida genom att bara klicka in på produkter - endast om man klickar på guiden att välja klippare... men massa återrförsäljare säljer redan dessa, har jag sett. Knepig approach tycker ju jag då.
 
Köpte en 415x i maj i tron att fått en, som Husqvarna säger "utmärkt kvalitetsklippare". Efter 15 timmars drift lägger den av. Jag kontaktar återförsäljaren och beskriver problemet. Ja det här är ett välkänt problem, du får lämna in den till en auktoriserad Hq-vekstad. Väl där får jag beskedet att det här problemet känner vi väl till och tyvärr är reservdelar en bristvara så att åtgärda kommer att ta tid. Verkstaden har haft den 3 veckor nu!
Jag kontaktar Husqvarna och frågar varför dom säljer en maskin som dom, återförsäljare och verkstäder vet har ett produktionsproblem. Jag får ett "politikersvar" från Husqvarna där dom framhåller att vi är "marknadsledande" och du kommer att få din maskin åtgärdad "gratis". Att en enskild produkt får "måndagsproblem" har jag inga problem att acceptera om man åtgärdar det. Men här är det frågan om ett välkänt produktionsproblem som man mörkar.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
R RaLa skrev:
Köpte en 415x i maj i tron att fått en, som Husqvarna säger "utmärkt kvalitetsklippare". Efter 15 timmars drift lägger den av. Jag kontaktar återförsäljaren och beskriver problemet. Ja det här är ett välkänt problem, du får lämna in den till en auktoriserad Hq-vekstad. Väl där får jag beskedet att det här problemet känner vi väl till och tyvärr är reservdelar en bristvara så att åtgärda kommer att ta tid. Verkstaden har haft den 3 veckor nu!
Jag kontaktar Husqvarna och frågar varför dom säljer en maskin som dom, återförsäljare och verkstäder vet har ett produktionsproblem. Jag får ett "politikersvar" från Husqvarna där dom framhåller att vi är "marknadsledande" och du kommer att få din maskin åtgärdad "gratis". Att en enskild produkt får "måndagsproblem" har jag inga problem att acceptera om man åtgärdar det. Men här är det frågan om ett välkänt produktionsproblem som man mörkar.
Jag hade bestämt mig för att köpa en 415X, men insåg för två veckor sedan att den inte går att köpa någonstans nu. Beräknad leveranstid 7-10/7 hos alla återförsäljare som jag frågat i Göteborgsregionen. Först förväntades butikerna få leverans i mitten av juni, men det flyttades fram. De verkar iaf ha stoppat försäljningen? Jag förstår att det inte hjälper dig, och tycker också att det är kasst av Husqvarna. Jag köpte en Gardena, och håller tummarna att den inte är drabbad. Installerade den idag. Det var den enda roboten med guidekabel som gick att få tag på. De ägs av Husqvarna så kan vara samma kassa kretskort i den också.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Hoppas Gardenan kommer att funka för dig. Hade jag vetat om problemet med HQ:s x-modeller hade jag naturligtvis aldrig inhandlat den. HQ:s arroganta info- och kommunikationsstrategi gör heller inte missnöjet mindre. Det är nästan omöjligt att komma i kontakt med dom. När man väl lyckas är det som att prata med en datarobot, inga fullständiga namn, ingen personlig epostadress, inga telnr, ingen återkoppling på frågor. Att ett så pass stort bolag kör med s k "strutsstrategi" känns inte särskilt seriöst.
 
Någon som har updates om dessa problem med Husqvarnas x modeller och kretskort? Funderar på att köpa 405x eller 415x
 
P preben89 skrev:
Någon som har updates om dessa problem med Husqvarnas x modeller och kretskort? Funderar på att köpa 405x eller 415x
Lösta sedan en lång tid tillbaka. Du har garanti på produkten, som konsument blir du inte lämnad i sticket.
De som hade upprepade problem med komponentfelet blev också extra kompenserade.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lösta sedan en lång tid tillbaka. Du har garanti på produkten, som konsument blir du inte lämnad i sticket.
De som hade upprepade problem med komponentfelet blev också extra kompenserade.
tack!
 
P preben89 skrev:
tack!
Har en 435x från 2021 med massor av problem förra året. Hämtade den i helgen efter vinterservice/förvaring och har nu fått samma felmeddelande som gjorde att jag blev utan klippare hela förra våren/försommaren.

Kompensationen från Husqvarna var ett skämt för förra årets klanteri. 1500 kr för att köra med sin gamla klippare större delen av säsongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.