Hej!

Varje gång jag ska få igång vår Husqvarna 435 så håller jag på att slita det lilla hår jag har i frustration över att den är så svår att få igång. Jag kör enligt instruktionerna, choke, pump x 6, ett ryck, choke av och sen ryck igen. Oftast svarar den med en antydan till att vilja starta och sen blir den helt död, eller ingen antydan till att starta. Så brukar jag efter en stunds ryckande låta den vänta några minuter för att bensinen ska rinna ur motorn (tipsade farsan om), och efter ett par vändor till av samma procedur så startar den oftast så småningom. Med mig på dåligt humör o h höger axel halvt sönderryckt. Är detta normalt? Har hört att Husqvarna-motorsågar kan va svårstartade. Men sååå svårt ska det väl inte va? Har ni några tips på hur den skulle kunna starta lite lättare?
 
Prova med att lossa stiftet och lägg det kopplat på hålet, det ska tända till och puffa till, så gjorde man som grabb för att kolla om bensinen kom fram på moppen, samtidigt kan du se om det gnistar. har du provat med startgas som sprayas på luftfiltret, tänder den och går några sekunder så är soppafel.
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Upplever också min 435 som svårstartad, inte lika illa som du beskriver men ändå irriterande. Min startar oftast men tar lång tid innan man kan gasa på (den får kraft). Lång tid på tomgång efter start har varit melodin för mig. Trodde detta berodde på att jag använde den för sällan och frågade bästa service stället i Göteborg ifall man kunde göra något åt det. De hävdade tyvärr att de va ett välkänt problem med modellen men att de var åtgärdat i senare årgångar.
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Kör du ett ryck, eller rycker du tills den tänder till? Jag har en äldre såg där det är så man måste göra, även i den här manualen stod det så. På de äldre sågarna ska man inte peta på gasen efter att man återställt choken. Den ligger kvar på delgas tills man gasar manuellt. Jag vet inte om det är samma på den här.
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kör du ett ryck, eller rycker du tills den tänder till? Jag har en äldre såg där det är så man måste göra, även i den här manualen stod det så. På de äldre sågarna ska man inte peta på gasen efter att man återställt choken. Den ligger kvar på delgas tills man gasar manuellt. Jag vet inte om det är samma på den här.
Jag får köra rätt många ryck innan den går igång, och den stannar aldrig på delgas, jag får bara igång den när jag svarar med lite lite gas, jag pumpar lite lätt liksom, tills den har stadig gas. Om jag inte pumpar så där så stannar den själv. Men när den väl är varm så går den pålitligt tills jag stänger av den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.