Hej,

Håller på att kolla efter motorsåg och far min har en bekant som har haft motorsågsfirma i många år med service och försäljning. Han sade att han hade en helrenoverad jonsered 435, nya modellen, till salu om vi ville ha. Jag kollade runt men hittar inte jonsered med den beteckningen,en enda länk på google ocgh den var det inte en nyare såg i, däremot husqvarna 435 hiiar jag hur mycket som helst på Tänker så att farsan sade fel till mig...men strunt samma :)

Han som har sågen är en helreko farbror i 65årsåldern som inte gjort annat i sitt liv än hållit på med sågar och han erbjöd oss en helrenoverad 435 som han själv skulle ha, men kunde sälja till farsan( gamla bekanta) och vi skulle få den för 1600:- Då är allt genomgånget och en del utbytt på den redan.
Är detta en vettig såg dels för priset, och dels för mig som skall använda mest till att kapa ved för husbehov/uppvärmning. Vi kommer att fälla en hel del träd på tomten men mest kommer nog bli kapa stammar som vi köper av en skogsägare..för att sedan klyva...

Sorry för det blev mycket döprat här...*skratt*

Så frågan är väl kort: Finns det ens en josnered 435 av nyare modeller, om inte,när fanns den gamla modellen av den sågen och är det en bra såg?
Om det är så att det är en Husqvarna 432 han menar...är det en bra såg för den pengen ( 1600kr) :)
 
ag har en sådan som reserv. Det är ingen dålig såg -en gammal proffsåg med värme i handtagen och utbytbar kedjefångare. Vettig såg, men priset är ju alltid svårt att bedöma.. är skicket fint så är det säkert bra. Jag tycker nog spontant att det är en smula högt, men osett är inte lätt att bedöma. Den är inte jättelätt, så man blir nog trött i armar/axlar om man inte kört motorsåg förut.. fast det blir man nog oavsett vikten.

Men det finns ett par saker som man bör kolla som jag vet. De slangarna som går ner i tanken från ovansidan och ska tillföra luft, där kan det läcka bensin när man kör med sågen på sidan. Detta leder till att det kommer upp bensin i luftfiltret ( som är en finmaskigt plastnät) och då dör sågen. Kolla dessa slangar så de inte är hårda för då tätar de dåligt. Har man lite tur så kan man kapa den hårda delen och flytta insatserna som sitter inuti slangen till ett nytt ställe. Man ser slangarna om man lyfter luftfiltret, men lättast är att skruva bort kåpan UNDER luftfiltret för att kolla.

En annan sak som är bra om det är fräscht är fjädrarna som ska dämpa vibrationerna i handtaget, är de trötta vibrerar handtagen mycket mer. Kollas lättast genom att hålla sågen och rycka den upp och ner (om man inte kör igång den så klart) det ska inte "gå i bott" när man rycker.

Kolla också att värmen funkar i bägge handtagen, ovärderligt om det är det minsta blött ute. Knappen för den sitter vid startsnöret. Värmen är inte lika het som på en Husqvarna 353G som jag kör som förstasåg, men den duger.

Sedan naturligtvis ska man kolla att den är lättstartad och fråga hur man gör för att starta sågen, inte alltid helt självklart med gamla sågar. Sågen är inte så ny, den är åtminstone från tidigt till mitten på 80-talet.

Kedjebromsen ska funka både manuellt och stoppa kedjan när man gasar om man har tryckt fram den. Den ska lösa ut vid kast (håll sågen med en hand och släpp spetsen på svärdet mot en stubbe el dyl, då ska den lösa ut). Kedjan ska inte gå runt vid tomgång, tyder på sliten koppling, eller kopplingsfjädrar egentligen.

Sedan är det ju svärdet och sånt, men det är ju enkla slitdelar att byta ut om man vill. Topptrissan ska inte glappa mycket i någon riktning, samt ska inte svärdet vara kraftigt nedslitet med gropar och grader nånstans, det slits mest i toppen där kedjan går från den rundade spetsen till den raka delen.

Kolla också att sågen svarar bra på gaspådrag och går jämnt och rent i alla positioner.

Är sågen renoverad av kunnig person så ska det ju inte vara några problem med något av ovanstående

Oj, detta blev långt.. får se om jag kan komma på något mer... som sagt hör av dig om du vill ha bilder.

Kan skicka bilder på vad/var jag menar, har ingen url att lägga upp dem på, det finns lite på nätet, gör en sökning på google efter "jonsered 435" så hittar du säkert.

Och du.. GLÖM INTE SKYDDSUTRUSTNINGEN!!
 
  • Gilla
braneby
  • Laddar…
Ludwig skrev:
ag har en sådan som reserv. Det är ingen dålig såg -en gammal proffsåg med värme i handtagen och utbytbar kedjefångare. Vettig såg, men priset är ju alltid svårt att bedöma.. är skicket fint så är det säkert bra. Jag tycker nog spontant att det är en smula högt, men osett är inte lätt att bedöma. Den är inte jättelätt, så man blir nog trött i armar/axlar om man inte kört motorsåg förut.. fast det blir man nog oavsett vikten.

Men det finns ett par saker som man bör kolla som jag vet. De slangarna som går ner i tanken från ovansidan och ska tillföra luft, där kan det läcka bensin när man kör med sågen på sidan. Detta leder till att det kommer upp bensin i luftfiltret ( som är en finmaskigt plastnät) och då dör sågen. Kolla dessa slangar så de inte är hårda för då tätar de dåligt. Har man lite tur så kan man kapa den hårda delen och flytta insatserna som sitter inuti slangen till ett nytt ställe. Man ser slangarna om man lyfter luftfiltret, men lättast är att skruva bort kåpan UNDER luftfiltret för att kolla.

En annan sak som är bra om det är fräscht är fjädrarna som ska dämpa vibrationerna i handtaget, är de trötta vibrerar handtagen mycket mer. Kollas lättast genom att hålla sågen och rycka den upp och ner (om man inte kör igång den så klart) det ska inte "gå i bott" när man rycker.

Kolla också att värmen funkar i bägge handtagen, ovärderligt om det är det minsta blött ute. Knappen för den sitter vid startsnöret. Värmen är inte lika het som på en Husqvarna 353G som jag kör som förstasåg, men den duger.

Sedan naturligtvis ska man kolla att den är lättstartad och fråga hur man gör för att starta sågen, inte alltid helt självklart med gamla sågar. Sågen är inte så ny, den är åtminstone från tidigt till mitten på 80-talet.

Kedjebromsen ska funka både manuellt och stoppa kedjan när man gasar om man har tryckt fram den. Den ska lösa ut vid kast (håll sågen med en hand och släpp spetsen på svärdet mot en stubbe el dyl, då ska den lösa ut). Kedjan ska inte gå runt vid tomgång, tyder på sliten koppling, eller kopplingsfjädrar egentligen.

Sedan är det ju svärdet och sånt, men det är ju enkla slitdelar att byta ut om man vill. Topptrissan ska inte glappa mycket i någon riktning, samt ska inte svärdet vara kraftigt nedslitet med gropar och grader nånstans, det slits mest i toppen där kedjan går från den rundade spetsen till den raka delen.

Kolla också att sågen svarar bra på gaspådrag och går jämnt och rent i alla positioner.

Är sågen renoverad av kunnig person så ska det ju inte vara några problem med något av ovanstående

Oj, detta blev långt.. får se om jag kan komma på något mer... som sagt hör av dig om du vill ha bilder.

Kan skicka bilder på vad/var jag menar, har ingen url att lägga upp dem på, det finns lite på nätet, gör en sökning på google efter "jonsered 435" så hittar du säkert.

Och du.. GLÖM INTE SKYDDSUTRUSTNINGEN!!
Jag ska inte köpa någon såg, men jag måste säga att detta var ett grymt bra svar!
 
Tack! :) Vill ju gärna hjälpa till. Jag kom på ytterligare en sak man bör fundera på: Hur ska jag använda sågen? Är det lite småjobb runt huset och lite kapning av ved samt fällning av enstaka träd? Eller är det ett mer tungt arbete med hela dagar i skogen?

Såg att Husqvarna har ett erbjudande på en såg som heter 235e för 2600 kr. Det är ingen proffssåg men den är helt ny och lättstartad och det är inte helt oviktigt, samt att den är troligen minst ett kilo lättare vilket alltid är trevligt! Garantier och sådant är alltid bra att ha. Sedan fick man även rabatt på en motorsågshjälm vilket är ett måste. Det är dock en tusenlapp till på priset, men med tanke på att man får en ny fräsch och lättstartad/lättservad såg ..
 
Lägger till att vissa av de nyare lättade kedjorna är mindre kastkänsliga än t ex 3/8. Inte helt dumt om man är ovan och jag gissar att de flesta nyare sågarna från husqvarna och jonsered kommer med de kedjorna .325 picco brukar de kallas om jag minns rätt.

/Kent
 
har nog aldrig fått ett så uttmömmande svar :) Stort tack!!

Jag köpte dock aldrig denna såg då den inte var vad vi blivit informerade om. Så jag letar vidare efter en bra hyfsat billig såg för att kapa upp ved hemma. borde bli en 10-15 kubik per år kanske... samt att rensa i det skogsparti vi har på gården hemma. Partiet är inte mer än 3-3,5 000 kvm men det är inte gallrat på länge så det blir en del kapande där.

Förslag på lämplig såg i bra prisklass? Vill gärna ha ett bra märke som Husqvarna, Stihl, Jonsered eller liknande..men vilken modell? :)


Skyddsutrustning...jag får inte arbeta ute med veden för gumman utan sågbyxor/stövlar, har hjälm med visir och hörselkåpor :) Glömmer jag något så lär jag bli varse i samma sekund hon ser mig*Skratt'
 
Ok, vad är en bra prisklass? Husqvarna 235 ligger ju på 2600 och den skulle jag nog satsa på, eller Husqvarna 55. Som jag förstår det är det bara en såg för lite "såga runt huset då och då" bruk? Alltså kan man hoppa över de mer professionella sågarna och sikta på billigare.

Skyddsutrustning är ett måste, bra med övervarakare på den detaljen! Känner igen situationen, har också sett hur fort det går med att såga sig i benet samt hur effektiva byxorna är när det gäller att bromsa sågen.. . >Kör aldrig utan!
 
prisklass är max 5000:- gärna lite billigare. Som sagt syftet är att kunna köpa ved på stock och sedan klyva och kapa själv, samt att jag måste gallra ur skogspartiet på tomten...som inte är stort men det finns en del att göra.

Har kikat på en Husqvarna 353 begagnad men oanvänd i princip + en liknande såg av jonsereds..men vi får se.Kanske en 435 är mer lämplig och även den i rätt klass...får leta vidare :)
 
vad ligger priset på en sådan då ungefär?Verkar helt klart intressant då jag gillar stihl :)

EDIT: HIttade pris..4990 :- :)
 
Hemmakatten
Köpte en Husqvarna Rancher 455 för 3½ år sedan till maken i julklapp. Från början var tanken att köpa en lite billigare, men gick upp lite i prisklass. Sågen har varit jättebra, alla grannar här på landet har velat låna den, även yrkesutbildade skogsarbetare tycker att den är bra. Framförallt har folk som har en billigare såg sagt att de ångrar att de inte köpte en lite bättre.

Maken har använt den till att såga ned en hel del grövre träd och röja mindre partier med björk och asp samt såga kubbar till ved. Han är mkt nöjd.

Kan också rekommendera de kurser som Skogsvårdsstyrelsen har i motorsågskunskap och trädfällning. Det är svårare än man tror att fälla träd och betydligt riskablare än man tror.
 
tack för tipset men med en far som jobbat som skogshuggare i 15 år och då kört enbart med motorsåg, inte dagens skördarmaskiner, så har jag en ypperlig lärare hemmavid :)

Skall kika vidare efter lämplig såg..kanske åka till någon butik i dagarna..måste börja kapa upp den ved jag har liggande....
 
Din far borde rekommendera Stihl. Läste nånstans att Stihl var det populäraste märket bland skogshuggarna. Varför jag delger dig det här vetefan, men troligtvis är det för att jag är så grymt nöjd med min.
 
M
5.2 racing skrev:
Din far borde rekommendera Stihl. Läste nånstans att Stihl var det populäraste märket bland skogshuggarna. Varför jag delger dig det här vetefan, men troligtvis är det för att jag är så grymt nöjd med min.
Jonsered är bra, bättre än Husqvarna.., men bara tills man provat en Stihl.., då snackar vi motorsåg :D Så jag förstår precis hur nöjd du är med sågen.. Vi/jag har haft alla tre märkena + Partner, å Husqvarna var som en engelsk bil.., mest bara ett jäkla skruvande, å så lite köra emellanåt. Jonseredarna går bra, inte tu tal om annat, bara tändspolarna som ville lägga av ibland, å att bensinen hade en tendens att börja koka, om den inte hölls ordentligt ren. Men Stihl, "ryck å kör, tills du dör", är väl vad man kan sammanfatta dom sågarna med..

magentis
 
Redigerat:
det blir en affär till slut, lite väl lång tid från min post ,men jag har bestämt mig för att det blir en stihl MS-260. den räcker gott till, och den är bara en tusing dyrare än det jag tänkt...Vill dock köpa mig en riktig såg då jag kommer att behöva den i många år framöver.
Har kollat mycket och funderat men känner att det inte är värt att försöka spara ett par tusen då jag vet att jag kommer använda sågen en hel del framöver både till vedkapning och till en del röjning/fällning.

Får väl återkomma då jag kört en del och har mer att recensera :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.