Har en stor härlig Hvq såg. Är ca 10år. Har alltid fungerat bra. Mycket lit använd.
Nu så har den börjat strula.

Bra kompression.
Bra gnista.
Startar och men dör så fort jag gasar. Plus att den varvar upp en del innan den dör. Hår att hålla liv i den genom att lirka lite med gasen men dör direkt man ger fullgas.

Har gjort rent luftfiltret och bensinfiltret. Bensinen är OkQ8 ultima 2takt.

Någon som har något tips?

//Marcus
 
Några saker:
- Tändstiftet kan vara dåligt även om gnistan ser bra ut när det är utskruvat
- Bränsleslangen (från bränslefiltret) kan vara trasig
- Prova ett annat bränsle eller kanske vanlig bensin och se om det blir skillnad
- Om den har legat oanvänd länge kan bränslet och oljan "becka igen" i förgasaren

mvh /Ulrik
 
Avluftningshålet i bränsletanken är tilltäppt av skräp?
 
om den startar alla gånger och går på tommgång men dör när du börjar med gasen.. så titta dom klassiska som sagt tidagare här om inget är utöver det normal så kan det vara förgasar skruvarna hög/låg/tommgång som skall justeras
 
Nu har jag bytt bensin till Aspen. Var tydligen inte ovanligt att olika bensin kan skapa problem. Men det hjälpte inte.

Har provat utan luftfilter, problemet kvarstår.

Gjort rent förgasaren och tryckt liten nål i munstycken samt blåst med luft. Ingen skillnad...

Har beställt tändstift.

Tack för input!
Skall kolla avluft till tanken.
 
Efter en massa rengöring så hitta jag tillslut felet. Bränsleslangen ligger och skaver vid användning och det hade blivit ett mycket litet hål i slangen.

Bytte och allt fungerar fint nu :)
 
  • Gilla
ujja och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.