Hej gott folk,

Efter att ha slitit ut min Automower 210 (2003 årsmodell) som har gått över 6000 timmar.
Nisse som han hette. Han har varit helt otrolig, jag har bytt 2-3 batterier under dessa år och, knivar typ 5-6 ggr per säsong.Han blev ersatt av storebrodern AM 320. Jag köpte han förra veckan och idag så fick jag upp laddstation och ny slinga även installerat guideslinga, något som inte fanns på den tidigare. Nu kommer jag till det roliga i Kråksången..Jag var inne hos den lokale handlaren och sa att han får ta och ge mig ett bra pris på denna maskin, slutade med att jag fick ett set extra knivar med. Jag fick så fint punga upp 22900 riksdaler för Harry som han heter. men idag när jag skulle drifta han så har min lokala handlare redan service testat han innan jag fick hämtat han. Så jag kan inte starta upp han då jag inte har någon kod. Eftersom de driftat han nere i butiken så har de petat in en kod. För allra första gången maskinen startats upp skall man ange en personlig kod. Detta var redan gjort så jag får väl åka ner och skälla lite på dem imorgon. Är det någon här inne som köpt denna maskin och har lite erfarenheter att dela med sig av. De sålde även 220 modellen för 19990 men det kändes som om 320 var en "modernare" maskin därav det blev en sådan. Jag har aldrig ens sneglat åt de andra fabrikaten då Husqvarna har hållit på med denna produkt sedan 1995.
Jag säger inte att deras produkt är bäst men de har lagt åtskilliga tusentals timmar i utveckling samt att de har en rätt imponerande utvecklingsavdelning med stora budgetar i projekten. Vi har haft anställda som jobbat som projektingenjörer samt även konstruktörer hos dem i Jönköping.
Det var bara lite kuriosa :). Skriv gärna några rader om någon har driftat sin 320 och låtit den gå någon vecka redan.

Ha en trevlig kväll
 
Alla 320 är låsta med PIN från fabrik, detta för att det varit stora problem med stölder ur butik och transporter då maskinerna tidigare blivit låsta först när kund valt pin-kod.

Du bör ha fått en utskrift med pinkoden ihop med garantisedeln som ÅF skriver ut när de registrerar maskinen. Har du inte fått nåt av dem är det läge för lite skäll tycker jag :)
 
Hej Nonkan,

Jag fick ringt in till ÅF och de gav mig en kod över telefon. Det är helt riktig som du skriver att de är "låsta" leverans pga alla stölder som skett i tid och otid. Nu är han igång och jag har upptäckt en negativ egenskap. Då det är lite blött ute på gräset och på sina fläckar finns det vissa kala lerfläckar. Han verkar slira runt mycket mer än min förra 210. Kan bero på att däcken är rejälare ocg grövre och samlar lätt på sig lera. Jag kommer att skölja rent däcken i eftermiddag när jag kommer hem ifrån jobbet. Kanske är man aningen tidig med att låta han gå. Vi borde kanske vänta en vecka tills man släpper ut honom. Men det lilla han gått så verkar det funka fint.

Tack för att det finns så duktiga killar och tjejer här på detta forum.

Lycka till med allt
 
Bra att du fått igång den. Blir lite orolig när jag läser "skölja" dock, vatten är stort nono vid rengöring av Automower, men du kanske tar av hjulen?
 
Kompressor/tryckluft är till att föredra framför vatten alla dagar i veckan. Oavsett märke eller modell!
 
peternicklas
Nonkan skrev:
Bra att du fått igång den. Blir lite orolig när jag läser "skölja" dock, vatten är stort nono vid rengöring av Automower, men du kanske tar av hjulen?
Är den inte vattensäker?
 
Finns luftningshål för att få ut kondens. Den klarar regn t.ex, men är inte IP-klassad. Gäller nog alla robotklippare skulle jag tro, precis som nätanslutna elgräsklippare osv.

Håller med Boltis, tryckluft är bättre. Eller så gör man något så enkelt som att läsa instruktionsboken.
 
Hej Nonkan !
Självklart kommer jag bokstavligen inte skölja av maskinen :). Tar en fuktig trasa och torkar av. Maskinen har nu gått i några dagar. Har inget att anmärka på än så länge. Min gamla 210 gick över 6000 timmar och några batteribyten..
Det jag reflekterat över är hur känsliga karosserna är för repor. den gamla såg ut som kriget :) . Det tog inte många timmar innan den nya fått lite smårepor på sig . Har för mig att det fanns en skumgummi sarg på den gamla maskinen. Inga stora grejer men ändå. Skall bli kul och se om denna maskin håller 10 år och mer än 6000 timmar.

Lycka till alla med era Automowers, Tänk vad tid man sluppit lägga på gräsklippning under alla år ;-)
 
Håller på o installerar min, tyvärr räckte inte den medföljande tråden så långt, ca 90 meter plus guideslinga saknas nu.
 
Nu igång, fick springa runt som en tok och slå i alla märlor då jag drog igång klipparen innan jag var klar med att få ner allt ordentligt i backen. :) Gick o letade efter den igårkväll innan jag kom på att den krypit in i laddaren. Idag gick den över en timme på första laddningen, var tvungen o åka till jobbet innan den sökte sig till laddaren.
 
Beställt en från Lindarn som sänkt den till 20995
Försökte utan resultat att förhandla med lokala handlare (Stockholm) men eftersom dom vägrade sänka en krona eller skicka med lite extra knivar eller så så blev det en principsak
 
Nu tuffar min på hemma, har inte hunnit med att konfiguera några zoner, men den hittar runt rätt bra iaf, kan inte vara annat än nöjd!
Skall nog se till och skriva ut en karta och markera vart jag har skarvar på slingan, har redan några efter lite feldragningar och en avklippning.
 
Kör frågan separat istället
 
Redigerat:
Låter ju bra det här, är ni som köpt en sån fortfarande nöjda?
Hur mycket slingkabel ingår som standard? Behöver man det överallt, eller bara på de ställen det inte finns en naturlig gräns som ett staket eller liknande?
 
Fortfarande mycket nöjd

Min går på vädertimer och tillåts klippa mellan 10.00 och 20.00 (vill undvika att den klipper när det är daggfuktigt) alla dar i veckan

Mossan och de flesta ogräsen håller på att ge upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.