Hej!

Ska köpa en robotklippare och har hört mkt gott om Husqvarna Automover 310.

Ser att som standard ingår Connect @home och att man för 1500kr extra (bygghemma.se) kan få med automover connect installerat. Vad är det för skillnad och är det värt 1500kr?
 

Bästa svaret

Connect @home använder Bluetoooth för kommunikation till mobilen. Ca 10 m räckvidd.
Med "fullstora" Connect så sitter det en mobilmodul i klipparen som kommunicerar med Husqvarnas servrar. Ger styr och övervakningsfunktioner samt även spårningsfunktion om klipparen skulle bli stulen.
 
  • Gilla
Tobert
  • Laddar…
Ni som vet - är automover connect värt de 1500kr extra?
 
Är du mycket borta från ditt hus/tomt eller har klipparen vid en sommarstuga är det säkert bra med övervakning via Connect.
1500 kr är inte så mycket sett till vad klipparen går lös på.
 
Jag har en ny AM 305. Connect @home ska väl funka på den? Hittar inte parkopplingsläget i menyn, hur gör man?
 
T Tobias Bohlin skrev:
Ni som vet - är automover connect värt de 1500kr extra?
Som beskrivits ovan beror det på omständigheterna.
Jag har 4000m2 som min klippare går på och att inte ha GPS-positionering på den så jag kan se i mobilen var tusan den håller hus hade inte funkat. Den går bakom häckar, träddungar och annat och jag hade inte märkt att den villat bort sig, fastnat eller liknande om jag inte haft den uppkopplad.

För en mindre villa där man är hemma nästan jämnt är det kanske bara "en kul grej".

Men visst är det också smidigt när ungarna skall ut och leka eller liknande att man från mobilen kan blippa till roboten att den skall stanna där den är eller åka in och ladda. Har även styrning så den parkerar sig beroende på andra omständigheter också (exempelvis kraftigt regn) samt åker ut på gräsmattan en bit vid åska. Görs via IFTTT.
 
  • Gilla
Sjulsbo maskinhall
  • Laddar…
S slaentbjorn skrev:
Jag har en ny AM 305. Connect @home ska väl funka på den? Hittar inte parkopplingsläget i menyn, hur gör man?
Testa med att stänga av och slå på klipparen, parkopplingsfunktionen är bara tillgänglig under en begränsad tid efter start av klipparen.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Testa med att stänga av och slå på klipparen, parkopplingsfunktionen är bara tillgänglig under en begränsad tid efter start av klipparen.
Funkade. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
K
tensiden tensiden skrev:
Har även styrning så den parkerar sig beroende på andra omständigheter också (exempelvis kraftigt regn) samt åker ut på gräsmattan en bit vid åska. Görs via IFTTT.
Har du skapat egna applets för detta på IFTTT? Smart lösning vid åska! Men hittar inget för det på IFTTT.
 
K kofa skrev:
Har du skapat egna applets för detta på IFTTT? Smart lösning vid åska! Men hittar inget för det på IFTTT.
Just den delen har jag snickrat själv. Hittade att det fanns att den kan parkera vid åska, men det kändes dumt. Bättre då att den får köra ut på gräsmattan och pausa där. Funkar så länge den inte står och laddar. (Tycker det är väldigt dumt att inte få göra en override på det själv utan att det endast går att få den att gå ut om den är fulladdad. För mig med en 450x hade det funkat bra eftersom halvt batteri ger mig 2-2.5h klipptid.).

Husqvarna har dessutom ett öppet api så det går ju att snickra på fint själv. Enda jag saknar är att kunna dumpa ut koordinater från GPS-trackingen för att bygga en egen heatmap. Det kanske kommer.
 
K
tensiden tensiden skrev:
Just den delen har jag snickrat själv. Hittade att det fanns att den kan parkera vid åska, men det kändes dumt. Bättre då att den får köra ut på gräsmattan och pausa där. Funkar så länge den inte står och laddar. (Tycker det är väldigt dumt att inte få göra en override på det själv utan att det endast går att få den att gå ut om den är fulladdad. För mig med en 450x hade det funkat bra eftersom halvt batteri ger mig 2-2.5h klipptid.).

Husqvarna har dessutom ett öppet api så det går ju att snickra på fint själv. Enda jag saknar är att kunna dumpa ut koordinater från GPS-trackingen för att bygga en egen heatmap. Det kanske kommer.
Det finns inget möjlighet att du kan lägga upp dom publikt på IFTTT så en annan kan nyttja dom också? Har tyvärr inte dom programmeringskunskaperna... :-/
 
K kofa skrev:
Det finns inget möjlighet att du kan lägga upp dom publikt på IFTTT så en annan kan nyttja dom också? Har tyvärr inte dom programmeringskunskaperna... :-/
Just den delen är egenbyggd i annan molntjänst. Orkestrerar det från IFTTT av någon anledning jag inte längre minns. Tror det var att jag började där.
 
tensiden tensiden skrev:
Som beskrivits ovan beror det på omständigheterna.
Jag har 4000m2 som min klippare går på och att inte ha GPS-positionering på den så jag kan se i mobilen var tusan den håller hus hade inte funkat. Den går bakom häckar, träddungar och annat och jag hade inte märkt att den villat bort sig, fastnat eller liknande om jag inte haft den uppkopplad.

För en mindre villa där man är hemma nästan jämnt är det kanske bara "en kul grej".

Men visst är det också smidigt när ungarna skall ut och leka eller liknande att man från mobilen kan blippa till roboten att den skall stanna där den är eller åka in och ladda. Har även styrning så den parkerar sig beroende på andra omständigheter också (exempelvis kraftigt regn) samt åker ut på gräsmattan en bit vid åska. Görs via IFTTT.

Intresserad av hur du löst kopplingen för att gå ur laddstationen vid åska
 
S Sjulsbo maskinhall skrev:
Intresserad av hur du löst kopplingen för att gå ur laddstationen vid åska
Har inte kvar det hela av olika anledningar, men gjorde förmodligen så att jag använde IFTTT för att övervaka eventuell åska via någon väderkoppling. Om åska riskerades, så trycktes ett event till en liten egenhostad funktion i Azure som via Husqvarnas API startade klipparen om den inte var startad, väntade 20s och sedan stoppade klipparen på plats.

Det var ett snabbt fulhack, men något sådant låter rimligt att jag vevat ihop.

Efter att IFTTT strypte ner gratisanvändandet så har jag bara kvar loggning till Google docs där.

Enda gången en sådan manöver inte fungerar är om klipparen står och laddar. Den måste vara 100% för att ge sig ut vilket är lite löjligt kan jag tycka.
 
  • Gilla
Sjulsbo maskinhall
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Har inte programeringskunskaperna men luskar vidare i ämnet. Har av erfarenhet lärt mig att klipparen mår bättre av att inte stå i laddstationen vid åsknedslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.