Är detta en proffs eller hobbymaskin,lånat av svärfar verkar bra men finns knappast nu ,andra liknande?
 
Husqvarna har en 240-serie motorsågar som marknadsförs till konsumenter, även om så gott som alla deras maskiner är för proffs. Deras konsumentmaskiner säljs huvudsakligen under andra namn, som partner t.ex. Men tycker du den är bra så satsa på en Husqvarna 240e.
 
Det är ingen såg utan en ryggburen motorenhet med trimmer,slyklinga ,röjsåg och häcksax,årsmodell 2002 har jag nu googlat fram.
 
Trimmer med slyklinga och röjsåg har dom ju i massa olika modeller, och jag har bestämt för mig att det finns en variant på vilken man kan sätta häcksax, grensåg (stångsåg) med mera på. Leta på hemsidan.
 
Någon som har en susning om detta är ett bra köp eller lite för bra till villaträdgården?
Jag är sugen på en med trimmer och häcksax-tillbehöret.
 
I min värld kan saker inte bli för bra, möjligen för stora, eller tunga eller kraftfulla etc för uppgiften, man inte för bra ;)

Om den är anpassad för de uppgifter du ska ha den till och priset känns rätt är det helt klart ett bra köp.
 
Är på jakt efter en ny slyklinga till en husqvarna, passar julas för 199spänn, borde vara standard men man vet aldrig :)
 
Det finns ganska många varianter. Om du med slyklinga menar en tre eller fyrtandad så är det normalt 20 mm centrumhål på äldre Husqvarna och 1" (25,4 mm) på nyare. Vilken ytterdiameter som funkar beror på hur stark sågen är.

Är det den sågtandade 24 tänders från Partner så är det 199:- ett överpris.

Oftast kan du köra 22 tänders på Husqvarna röjsågar, den sågar snabbare än 24 tänders. Priset på enstaka klingor i fackhandel ligger på ca 165 kr inkl moms.
 
Redigerat:
Ok.Det är en äldre modell, ska kolla diametern senare.Får väl åka iväg till en åf och kika, tänkte man skulle ha beställt via nätet då man har en bit att åka.

Tack för upplysningen iaf Nonkan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.