Har haft min Husqvarna 230 i drygt tre veckor nu, omkring 180h klipptid, och la igår märke till att den börjat låta betydligt mer än tidigare. Har provat att gjort rent ordentligt överallt, samt bytt knivar som manualen föreslog, men lätet kvarstår. Tycker att det låter som att något sitter löst och vibrerar.

Har laddat upp en video på Youtube på hur den låter när knivtallriken spinner igång.

Har någon liknande erfarenheter eller tips på vart man kan kontrollera? Tacksam för hjälp!

[video=youtube;DkccN-prjoU]http://www.youtube.com/watch?v=DkccN-prjoU[/video]
 
OpiMaza
Man kan ju tro det är en Bosch.
Det låter som det är något som sitter fast i klippdelen.
Jag hade en fin björkpinne som satt fast i min 305 som skapade ett liknande ljud dock lite lägre.
Bara att plocka bort så va den tyst igen.
 
Liten uppdatering efter att ha kört några tester under kvällen.

Det är när hasplåten varvar upp, i samband med att knivdisken startar, som ljudet uppkommer. Ruckar man lite fram och tillbaks på hasplåten så märker man att den går att vicka på, eller snarare på den lagerbox som hasplåten är fastskruvad i. Provade därför helt sonika att skruva bort hasplåten och ljudet försvann.

Får väl kontakta Husqvarna och se vad de säger, jag tycker nog att en sån del kunde hållt i minst ett par säsonger innan den blivit utsliten. OM det nu är det som är felet.
 
Hade själv det ljudet på min 220 förra året , köpte nya lager på kullagergrossisten.com
Men när jag tog ur lagren på hasplåten , vände jag bara lagren och den blev tyst igen
 
Uppdatering igen, kanske hjälper det någon i framtiden. :)

Såg i den stora Husqvarna Automower-tråden att samma problem har förekommit tidigare, och att det då varit något av de två lager som sitter i lagerhuset till hasplåten. Skruvade därför loss skruven som låser lagerhuset och kunde konstatera att det är ett litet glapp mellan det inre och det yttre lagret som fortplantar sig till hasplåten.
 
Tack för tipset jorgeli, jag testar det som en sista utväg innan jag försöker få fatt på nya lager! :)
 
Men går något sönder efter bara tre veckor så bör det väl vara garanti på maskinen?
 
Självklart, men lämnar jag in maskinen på "felsökning och reparation" så är den förmodligen borta i 3-4 veckor hos lokala återförsäljaren, det är ju nu jag behöver den som mest. :p

Är det bara att byta två lager (vilket det verkar som, det yttre var kass) så byter jag hellre själv och slipper gå med handjagaren under tiden.
 
  • Gilla
Tajkon och 2 till
  • Laddar…
Bara för att slutföra tråden så försvann ljudet vid lagerbytet, kostade nån hundring hos återförsäljaren och går på fem minuter. Tack för all hjälp! :)
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Som någon nämde ovan är www.kullagergrossisten.se rätt ställe att handla på, sjukt snabb frakt och till bra pris, har även bra radiostyrda mossrivare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.