Jag o tjejen kollar lite på att bygga men vi snackar just nu lite om vad ett 150m2 hus kostar att bygga ex tomt. Vi har snackat med byggbolagen men de verkar inte vilja komma med priser innan man har en tomt och då vi inte vet vad vi har råd med.
Så eftersom många här säkert har byggt ett sånt kanske ni kan komma med lite information vad ni gav för era hus?
Tror ni man kan bygga ett färdigt 150m2 typ myresjö/a-hus eller likv hus exlusive tomt för ca 2,5 mille eller blir det dyrare?
/P
 
Ett hus av lite exklusivare fabrikat i stil med de ni nämner kostar runt 2 miljoner nyckelfärdigt i standardutförande med entreprenad. Sedan tillkommer alla punktskatter, bygglov, kostnader under byggtiden, era tillval, extra markarbeten, ev sprängning eller pålning osv vilket adderar ytterliggare 100000 kr och uppåt...

Sedan skiljer priset än del beroende på om ni bygger en 1-planare, en 1 1/2-planare eller en 2-planare.

Sammanfattningsvis så går det med stor säkerhet att bygga under 2.5 milj exklusive tomt. Sedan så finns det betydligt billigare alternativ än a-hus och myresjö om det är en ekonomisk fråga.
 
Jag kollade lite med banken idag vad man skulle ha råd att låna.
Det är nästan lite lustigt att de varken sa bu eller bä till att låna 3,5 miljoner till ett hus.
Eknomen räknade ut att ett värsta fall skulle resultera i att jag och min sambo skulle ha kvar ca 21000kr efter boendet betalat att leva av om vi lånade detta och räntan går upp till ca 9% och det låter tycker jag lite tufft.
Dock så blev det inte så mycket mer över när han räknade på dagens ränta, ca 6000kr till att leva av i månaden men ändå, bil mm kostar.
Gissar att man får köpa ett billigare hus alt köpa ett begagnat...
Hur stor marginal valde ni att ha när ni byggde?

/P
 
21000 netto i månaden är ju mycket pengar!! Eller vad har ni för vanor igentligen?
 
lennyDD skrev:
21000 netto i månaden är ju mycket pengar!! Eller vad har ni för vanor igentligen?
Vi har studielån på 2000kr/mån som skall betalas med dessa pengar. Fackavgifter och andra fasta utgifter. 10500kr per person är inte mycket att leva på när man skall ha mat mm. Där går ju ca 2000kr/person/mån. Sedan resor till/från jobb kostar er i hus än i lägenhet då man måste åka bil.
När man bor i en lägenhet för 2500/person och lägger 500kr på buss blir man bortskämd...det skiljer en hel del mot de 18000kr/mån som huset skulle kosta i värsta fall....
 
Det är ju inte så att ni ska räkna med 9% ränta som en genomsnittlig ränta framöver, utan som en värstafallsränta för de närmaste åren.

Ni behöver alltså inte tänka att ni ska klara av att leva på de 21000 kr/mån ni då får över på sikt, utan det är vad ni ska klara av under en period (kanske 1 år) utan att gå under.

Ett lån på 3,5 miljoner kostar ca 2040 kr/månad netto per % i ränta. Om ni idag får 3% ränta blir det alltså 6120 kr/månad, och vid 9% ränta blir det 18360 kr. Skillnaden är alltså 12240 kr per månad och om ni skulle få 21000 över per månad vid 9% ränta så får ni alltså 33240 kr över vid 3% ränta. Det lär räcka till att kunna spara en slant så att ni, om räntan når 9%, inte behöver klara er på de 21000 kr/månaden då.
 
Ksund skrev:
Det är ju inte så att ni ska räkna med 9% ränta som en genomsnittlig ränta framöver, utan som en värstafallsränta för de närmaste åren.

Ni behöver alltså inte tänka att ni ska klara av att leva på de 21000 kr/mån ni då får över  på sikt, utan det är vad ni ska klara av under en period (kanske 1 år) utan att gå under.

Ett lån på 3,5 miljoner kostar ca 2040 kr/månad netto per % i ränta. Om ni idag får 3% ränta blir det alltså 6120 kr/månad, och vid 9% ränta blir det 18360 kr. Skillnaden är alltså 12240 kr per månad och om ni skulle få 21000 över per månad vid 9% ränta så får ni alltså 33240 kr över vid 3% ränta. Det lär räcka till att kunna spara en slant så att ni, om räntan når 9%, inte behöver klara er på de 21000 kr/månaden då.
Det är sant, men jag är grymt försiktig då det gäller att få fasta kostnader. Dock är det ju som du säger, detta är värstafallet och man kan förhoppningsvis spara en slant under tiden tills dess. Man får hoppas att den inte inträffar nån gång...
Jag stör mig lite på att banken sa att man borde lägga 375000kr i kontantinsats. Undrar hur många som har det sparat i madrassen.

//P
 
Prahna skrev:
Det är sant, men jag är grymt försiktig då det gäller att få fasta kostnader. Dock är det ju som du säger, detta är värstafallet och man kan förhoppningsvis spara en slant under tiden tills dess. Man får hoppas att den inte inträffar nån gång...
Jag stör mig lite på att banken sa att man borde lägga 375000kr i kontantinsats. Undrar hur många som har det sparat i madrassen.
//P
Ganska många faktiskt. Inte just i madrassen, men i huset eller lägenheten är det många som har pengar genom att priserna stigit. Många som bygger hus säljer sin gamla bostad med en god vinst som kan bli kontantinsats i nya huset.
 
Ksund skrev:
Det är ju inte så att ni ska räkna med 9% ränta som en genomsnittlig ränta framöver, utan som en värstafallsränta för de närmaste åren.

Ni behöver alltså inte tänka att ni ska klara av att leva på de 21000 kr/mån ni då får över på sikt, utan det är vad ni ska klara av under en period (kanske 1 år) utan att gå under.

Ett lån på 3,5 miljoner kostar ca 2040 kr/månad netto per % i ränta. Om ni idag får 3% ränta blir det alltså 6120 kr/månad, och vid 9% ränta blir det 18360 kr. Skillnaden är alltså 12240 kr per månad och om ni skulle få 21000 över per månad vid 9% ränta så får ni alltså 33240 kr över vid 3% ränta. Det lär räcka till att kunna spara en slant så att ni, om räntan når 9%, inte behöver klara er på de 21000 kr/månaden då.

Fast då räntekostnaden är lägre vid säg 3% så blir ju ränteavdragen också lägre, ty bankerna räknar ju alltid med avdragen :p

så de får nog bara säg 27-28000 över efter boendet är betalt vid 3,5% ränta
 
dovienya skrev:
Fast då räntekostnaden är lägre vid säg 3% så blir ju ränteavdragen också lägre, ty bankerna räknar ju alltid med avdragen :p

så de får nog bara säg 27-28000 över efter boendet är betalt vid 3,5% ränta
Fast siffrorna jag angav var netto-siffror så jag hade tagit hänsyn till ränteavdragen, det måste man alltid göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.