Intressant!
Alltid lika kul att se hur någon kreativ spindoctor hos mäklarskrået hävdar att "snart ökar priserna igen". Vilket de har sagt i ungefär varenda sån här artikel om bostadspriser sedan 2022, så det kanske inte är så kreativt egentligen. Och blir mindre och mindre trovärdigt.
 
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Är inflationen medräknad, någon som vet?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är inflationen medräknad, någon som vet?
Knappast...

Det är nog bara i faktiska kronor och ören, slänger man på inflationen får man nog backa 2-3 år till.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Det vore intressant med statistik över "samma hus sålt igen". Det känns som att vissa segment har tappat bra mycket mer.
 
  • Gilla
Korvslukaren
  • Laddar…
Framför allt finns det otroliga mängder osålda objekt som bara ligger och väntar sedan länge. Vad händer när säljarna blir tvungna att sälja, och till lägre pris än man tänkt? Alla kommer inte ha möjlighet att vänta x antal år på en prishöjning, så jag tror det ligger en latent ytterligare prissänkning på Hemnet.
 
  • Gilla
Fartland och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P PurreP skrev:
Knappast...

Det är nog bara i faktiska kronor och ören, slänger man på inflationen får man nog backa 2-3 år till.
Det är min gissning också…
 
S
Konstigt hur man pratat om kris och ras på bostadsmarknaden samtidigt som vi alltså fortfarande är upp sedan innan pandemin. Någonting går inte ihop där..
 
Om man räknar med inflation och sakers riktiga värde…..


Så är huspriserna på 2015 nivå
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är inflationen medräknad, någon som vet?
Med inflation 2015 nivå
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Men alltså... det är ju inte odelat positivt att huspriser stiger.

Visst, jag bor i hus och sett till mig själv är det ju trevligt när värdet ökar, men jag har också barn som kanske vill bo i hus när de vuxit upp, och det lär bli svårt som det ser ut nu.

Jag hade nog på det stora hela velat att bostäder inte längre skulle ses som investeringar utan mer plus-minus-noll. Typ betal X kr, bo där i 15 år, sälj för X+inflation ... Det hade varit vettigt. (alltså inte någon lagstiftning, jag bara tänker att det hade varit rimligt).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Men alltså... det är ju inte odelat positivt att huspriser stiger.

Visst, jag bor i hus och sett till mig själv är det ju trevligt när värdet ökar, men jag har också barn som kanske vill bo i hus när de vuxit upp, och det lär bli svårt som det ser ut nu.

Jag hade nog på det stora hela velat att bostäder inte längre skulle ses som investeringar utan mer plus-minus-noll. Typ betal X kr, bo där i 15 år, sälj för X+inflation ... Det hade varit vettigt. (alltså inte någon lagstiftning, jag bara tänker att det hade varit rimligt).
Fast å andra sidan får det ännu större negativa effekter på ekonomin vid ett prisras.

Tex konsumerar folk mindre vilket sänker ekonomin vilket gör att de enkla samt ingångsjobben blir färre och det drabbar de som ska in på marknaden ännu mer.

Det är en komplex fråga. Men att tro att en bostadsmarknad som faller förenklar för de som står utanför den och är "nya" på marknaden. Det är naivt.
En bostadsmarknad i fall gynnar en grupp. De med stort kapital att fynda för.

Som alla andra marknader som faller.
 
C
Appendix Appendix skrev:
Fast å andra sidan får det ännu större negativa effekter på ekonomin vid ett prisras.
Lagom är bäst, kanske...
Som vanligt 🙂
 
  • Gilla
Hullken
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Lagom är bäst, kanske...
Som vanligt 🙂
Bästa "raset" förstår jag som att priserna står stilla/enbart ökar i takt med inflationen.
 
  • Gilla
Hullken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.