Hej!
Jag är hel ny här på forum. Detta är mitt första inlägg, så jag hoppas ni kan hjälpa oss.
För cirka en vecka sedan köpte vi en tomt i Täby i Sockholm. På detaljerplan stå följande " Huvudbyggnader skall i förekommande fall placeras med kort eller långsida utmed egenskapsgränser mot gatan".
Idag när vi träffade ett husleverantör så påstod han att vi få bygga huset bara 6 meter från gata. Vi blev överaskad med denna information då vi hade tänkt placera huset så långt bakom som möjligt då solen kommer att vara på framsida stor del av dagen. Placerar vi huset 6 meter från gatan innebär att baksida kommer att vara jättestor och skuggit. Är det någon som vet vad som gäller med placering av hus på tomt? får man inte bestämma var den ska står? vi vet att gränsen till grannar ska vara 4,5 meter men från gatan kan inte spela någon roll? Tacksam för svar...:)
 
peternicklas
6 m från tomtgräns mot gata brukar vara prickad mark får inte bebyggas, men att det skulle ligga exakt 6 m från tomgräns mot gata har jag inte hört. Har du prickad mark på fler ställe på din tomt?
 
Hej och tack för svaret.
Det är prickmark på framsida som du säger men husleverantör påstår att vi måste bygga huset precis efter det. Det står i förslagen att " de friliggande villorna föreslås placering regleras så att de ska placeras med fasadenlängst bestämmelsegräns sex meter från fastighetsgräns längst angränsande gatan...."
 
Hej
Låter som detaljplanen i Byle, det stämmer att huset måste placeras på 6 meters linjen, Vi har byggt där och ville dra in huset 8 meter men fick avslag på det...
 
Japp, som det är skrivet i detaljplanebestämmelserna så måste ni lägga huset med en sida utmed 6-meterslinjen. Det är väl nån planarkitekt som ville ha alla husen på linje för att få lite mer stadsmiljö i villaområdet...
 
FOS, Det stämmer att det är i Byle. Vi ska börja bygga där. Var hade en träff med husbyggare igår och fick ett kostnadsförslag. Håller på att ramla av stolen när han berättade att det kommer att kosta 550 000 kr bara platan( husets platan är på 149kvm) och att fylla upp under huset med bergkross och macadam. Kan det verkligen stämma? Vill tillägga att vi behöver inte spränga någonting på tomten, däremot måste vi fylla upp det med bergkross/ fyllnadsmassor.
 
vi köpte totalentreprenad och fick inte grunden specad separat. Vårt markarbete kostade ca 70.000:-
 
Ok. Var byggde ni?
 
byle också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.