Hej alla glada!

Fick just en liten fundering som dykt upp många gånger under de senaste åren:

Har under ett flertal år kört Taxibuss och färdtjänst, och kan inte förstå varför fler och fler verkar strunta i husnummer när de renoverar eller bygger ut för att inte tala om många nybyggen där husnumret ibland ta 2-3 månader innan det dyker upp. När väl sedan husnumret är på plats så händer detta:

1. Nummerskylten placeras i en inre vinkel som gör att så fort det inte är ljus på skylten så syns det inte, då ofta taket hänger över och skuggar vid solljus från sidan/ovanifrån, samt att det syns i begränsad vinkel.

2. Man sätter upp fin belysning och placerar sedan nummerskylten mitt emellan ljuskällorna så det garanterar att det inte syns när det blivit mörkt.

3. Man sätter nummerskylten på brevlådan eller garaget, efter nåt år så är båda osynliga p.g.a buskar och andra växtligheter.

Som yrkeschaufför är detta ett ibland stort problem då det kan ta tid att hitta rätt nummer på huset, att ringa kunden på mobilen funkar inte alltid (hör inte att det ringer, svarar men är på besök och vet inte numret, svarar och är såpass onykter att han inte går att förstå).

Så alla glada villaägare, hur ser det ut hemma hos er, har ni kollat om numret syns på kvällen/natten ? Skulle vara kul att få lite svar och se hur ni har det...
 
Som boende på landet har jag ingen riktig gatuadress, men ett fyrsiffrigt nummer. Har aldrig sett någon sätta upp dessa nummber på huset..Står dock på brevlådan (där de andra hushållens brevlådor står) ute vid vägkanten hundra meter från huset.
 
Vi har faktiskt ett upplyst husnummer vid infarten till tomten.

C.O sålde tidigare lösa "husnummer" som var lite urgröpta (dyrt att gjuta homogena nummer som är ca. 1,5 cm tjocka).
I denna "urgröpning" placerade jag 6 st vita lysdioder per nummer, som när numret är uppsatt på distanser lyser upp bakgrunden så att vårt husnummer syns som mörka siffror mot en upplyst bakgrund. Svår att förklara men jag hoppas att ni förstår. Men husnumret syns iallafall väldigt bra i mörkret, har ännu inte fått någon respons från yrkesfolket om att det syns bra. Men jag tror att grannen som utnyttjar fördtjänsten mycket har "glada" chaufförer........
 
Och den dagen ambulansen inte hittar, för man aldrig orkade få dit sitt nummer, då är det liktsom försent...

Jag håller med TS, tycker at det ska vara böter på att inte tydligt numrera sitt hus!
 
Häromkring ute på landet så har adresserna börjat skyltas mycket mer sen grannens hus brann ner och brandkåren körde fel.
 
Exakt!
 
Fast jag kan ju tycka att det borde kvitta för brandkåren om det finns synligt husnummer på husen eller inte... de borde kunna se vilket hus det kommer eldflammor ur. Åtminstone i detta fallet eller så åkte de fel väg, men då gjorde det ju sak samma om det fanns synligt husnummer eller ej.

Men jag som hantverkare gillar när det finns husnummer uppsatta på kåkarna. Enklare att hitta rätt då.

//Patrik
 
Då kommer jag osökt att tänka på vad som verkar vara en trend just nu, nämligen att skriva ut husnumret med bokstäver istället.

Personligen tycker jag det är vedervärdigt och smaklöst...
 
timmelstad skrev:
Då kommer jag osökt att tänka på vad som verkar vara en trend just nu, nämligen att skriva ut husnumret med bokstäver istället.

Personligen tycker jag det är vedervärdigt och smaklöst...
Eh, vänta nu. Ursäkta mitt ordval, men vad är det för idioter som gör så?? :x

//Patrik
 
Titta på t ex fasadsiffra.se för exempel...

Inte långt ifrån där jag bor finns ett hus där inte bara numret står med bokstäver på huset, utan hela gatuadressen står utskriven med text. I knallrött. Mot vit putsad fasad...
 
Gör en google bildsök på "fasadbokstäver" så får du se...
 
roli skrev:
Vi har faktiskt ett upplyst husnummer vid infarten till tomten.

C.O sålde tidigare lösa "husnummer" som var lite urgröpta (dyrt att gjuta homogena nummer som är ca. 1,5 cm tjocka).
I denna "urgröpning" placerade jag 6 st vita lysdioder per nummer, som när numret är uppsatt på distanser lyser upp bakgrunden så att vårt husnummer syns som mörka siffror mot en upplyst bakgrund. Svår att förklara men jag hoppas att ni förstår. Men husnumret syns iallafall väldigt bra i mörkret, har ännu inte fått någon respons från yrkesfolket om att det syns bra. Men jag tror att grannen som utnyttjar fördtjänsten mycket har "glada" chaufförer........
Är nyfiken hur ditt ser ut?? Posta gärna...
 
timmelstad skrev:
Då kommer jag osökt att tänka på vad som verkar vara en trend just nu, nämligen att skriva ut husnumret med bokstäver istället.

Personligen tycker jag det är vedervärdigt och smaklöst...
Ja, det verkar vara en riktig trend, det som möjligtvis kan vara lite kul är om man bor i hus nr 6. Och det såg jag för övrigt för mycket länge sedan, säkert 25 år sen. Så min dåvarande gympakompis måste ha anat trenden redan då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.