Är det någon av er som har byggt husmodell Kungshamn från Myresjöhus? Modellen är ganska ny så det finns inte så mkt uppgifter på den. All info är av intresse.
 
Vi har tittat lite på Kungshamn, som ett breddat Ängby men med bättre planlösning. Jag förstår att utbyggnadsdelen tillför en dimension till huset men de kvadratmetrarna verkar kosta jäkligt mycket.
 
Om ni funderar på Myresjöhus, framförallt i Västra Götaland så borde ni kanske läsa de här trådarna först:

http://www.byggahus.se/forum/juridik/166842-missnoejd-med-vvs-installation.html
http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html

Det finns en uppsjö av trådar som behandlar samma problem.

Men som sagt den korta versionen. Myresjöhus anlitade en underentrepenör för el, som skapade en direkt livsfarlig elinstallation, entrepenören vägrade till att börja med gå med på att något var fel (trots att jorfelsbrytaren löste ut), ägaren skrev här och anmälde till elsäkerhetsverket som ganska omgående meddelade att de skulle utfärda nyttjandeförbud på det "felfria" huset, dvs huset ansågs som livsfalrigt att vistas i.

Då började Myresjöhus med påtryckningar på entrepenören, och efter en helt orimligt lång tid åtgärdades felen, på ett acceptabelt sätt (med tvekan).

I trådarna jag länkat in här ovan framgår det att Myresjöhus bara något år efter den här incidenten fortsatt att anlita/rekomendera samma entrepenörsföretag som bevisat sig vara helt inkompententa och direkt livsfarliga, den här gången med resultatet att de bevisat sig okunniga som VVS installatörer också.

Det är helt otroligt att en "välrenomerad" hustillverkare på det här viset riskerar livet på sina kunder genom att upprepat släppa in hantverkare som de VET saknar varje form av elementär fackkunskap.
 
Byggbranschen är allt ett speciellt släkte. Får jag inte sälja hårdvaran tänker jag inte göra installationen. Det är väl ändå hantverket och den skicklighet som en fackman har som är det kunden vill betala för. Hantverkarna i Västra Götaland är uppenbarligen inte intresserade av att ha en projektledare att jobba mot utan vill helst ha med privatpersoner att göra. En biverkning av Totalentreprenad?

Det knepiga idag är att säljarna för husbolagen är egna företagare och är de som gör upphandlingarna för entreprenaden. Det du beskriver har egentligen inte så mycket med Myresjöhus att göra. Det är den säljaren som ska ställas till svars, inte Myresjöhus i första hand.

Tycker det verkar som om du hempularen är lite bitter. Ditt svar hjälper inte precis trådskaparen att få någon uppfattning om husmodellen Kungshamn. Tror trådskaparen är kunnig nog att hitta info kring saker som gått snett hos de flesta hustillverkarna. Det finns en tendens att man oftare tar upp problem i ett forum eftersom man vill ha hjälp, är allt bra så är intresset inte lika stort att skriva något här.
 
Jobbar du i byggbranschen Bruce71? Får nästan en känsla av att du är lite mer insatt än vi vanliga dödliga. Du kanske till och med jobbar på Myresjöhus?
 
En säljare som så totalt går in för att sänka sitt husfabrikat borde ju Myresjöhus sortera bort, både för sitt eget namns skull och för att rädda livhanken på de kunder som väljer att köpa deras produkt.

Ett husföretag som totalt ignorerar så grundläggande saker som elsäkerhet, ochj kompetens bör man som, konsument kanske välja bort.
 
Tack för informationen hempularen. Vi kommer att bygga i Karlstad så jag hoppas att seriositeten är bättre där om det nu blir Myresjöhus som får uppdraget. Men är det någon som har byggt huset och som kan komma med information vore det kanon?
 
Jag jobbar inom IT branschen men man snappar upp ett och annat under färdens gång. Själv tycker jag att just småhusbranschens upplägg med säljare som har egna bolag gör att jag blir tveksam till att bygga prefabhus. Tar de tillvara sitt bolags intresse eller hustillverkarens? Det var lite det jag ville lyfta fram. I mina ögon så anser jag att hustillverkarna får svårt att kontrollera slutprodukten.

I Malmötrakten är det ont om fribyggartomter så man blir hänvisad till hustillverkarnas utbud. Där sitter man sedan i en inte allt för bra förhandlingssituation eftersom säljaren vet att det bara är hans tillverkare som kan byggas där.

Nog om detta. Det är inte svar på vad trådskaparen vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.