Hej

Har nu stött på 2 leverantörer som avråder från golvvärme på övervåning om man har trä-mellanbjälklag. Den ena förklarade att det finns risk för golvknarr. Den andra har en kommentar i deras leveransbeskrivning under kapitlet om värmepumpen.

Jag har inte hört något om detta tidigare. Vad tycker /tror ni?
Utseende och möbleringsmässigt är ju golvvärme överlägset.
 
Dom tjänar väl mer pengar på raddar, alt att det blir svårt eller omöjligt för dom att modulbygga med gv. Nån nackdel kan jag inte se för dig iaf.

Golvknarr... Vilka dumheter!
 
Tycker samtidigt att prisskillnaden inte bör vara så otroligt stor. Speciellt inte om man redan har golvvärme på nedervåningen. Då har man ju redan en fördelare att bygga på..
 
Det är förmodligen svårare att modulbygga samt dyrare med spårade skivor och plåtar än med radiatorer.
 
Det här är inte modulleverantörer (smålandsvillan,etc) utan Borohus och A-hus. Dvs platta och fabriksbyggd väggar.
 
Fast vad gäller A-hus så har jag för mej att det inte var några som helst problem med gv på övervåning, nu byggde jag iofs ett enplanshus men innan vi bestämde oss så kollade vi och det var inga bekymmer.
Kanske säljarnas personliga åsikter spelar in?
 
Man lär knappast ha samma fördelare uppe som nere för en hel villa.. Blir väl bra många slingor..
 
Ok det kanske du har rätt i. Men jag kan inte minnas att jag sett någon fördelare (eller lucka) på övre planet i något av mina vänners nybyggda hus.

jensaro skrev:
Man lär knappast ha samma fördelare uppe som nere för en hel villa.. Blir väl bra många slingor..
 
Jag skulle då aldrig mata övervåningen nerifrån.
 
M
jensaro skrev:
Jag skulle då aldrig mata övervåningen nerifrån.
Du menar har en matning upp och sen ny fördelare uppe?
 
Krilleman
Micke64 skrev:
Du menar har en matning upp och sen ny fördelare uppe?
En fördelare på BV och en fördelare på ÖV = Standardförfarandet
 
Precis.
 
Ingen som nämnt nåt om läckagerisk? Det var iaf mitt argument för att inte dra gv på öv, det och att VVS-arn menade att jag skulle klara mig utan värme! Nåja, det var lite väl optimistiskt, vi har elradiatorer som komplement - fortfarande. Samtidigt som oss hade en granne oturen att nån hantverkare råkat skruva hål på hans rör med läcka som följd, naturligtvis före helgen. Blev till att torka ut o byta parkett därnere.

Men idag kan jag ångra lite att jag fegade :/ komforten hade varit högre och energiförbrukning lägre...
 
  • Gilla
Dan Bergkvist
  • Laddar…
Läste precis Villa Varms resonemang angående frånluftsvärmepumpar och funderade om det kanske finns någon koppling till att Borohus och A-hus rekomenderar att behålla radiatorer på övervåningen??
På nedervåningen finns ju oftast köket,kamin och att man rör på sig och därför inte reagerar på kallraset.

http://www.villavarm.se/vaerme-och-ventilation/franluftsvaermepump
 
Tjo Hej kan säga att A-hus har golvärme på ovan våningen Detta är tillval och det är upnor som är den enda godkända leverantören av golvärmen på över våningen..´.. Visst knirr kan uppstå men ska inte göra det om jag hörde rätt... så nu vet ni...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.