Hej på er!

Håller på att bygga ett enplanshus 107 kvm med en hyfsat välkänd husleverantör. Vi har beställt huset som vädertätad stomme av dem (som de reser på plats) med material till innerväggar som vi anlitar en annan entreprenör för att resa och färdigställa.

Vi håller just nu på med grundarbetet och leverans av stommen sker om knappt 4 veckor. Husleverantören vill dock inte skicka över en måttsatt grundritning alltså en ritning för var respektive stick/genomföring skall hamna i plattan. Dvs. golvbrunn, wc-stol mm. De menar att detta är "ett jobb för rörmokaren", men både jag och markentreprenören menar att det är inte rörmokaren som skall förmedla måtten till respektive genomföring på deras egen ritning.

Är detta vanligt förekommande, att husleverantörer inte bistår med en ritning för grunden till deras egna hus? Låter väldigt märkligt i mitt tycke, hade vi valt nyckelfärdigt med husleverantören hade de ju garanterat tagit fram en ritning? Vad har vi för alternativ, hyra in en konsult som ritar ut var genomföringarna skall ske och hoppas vid leveransen att allt är ok?

Tacksam för goda råd, det börjar bli bråttom nu om vi ska hinna klart med grunden till leverans av huset.
 
Jag förstår inte, har husleverantören en ritning men de vägrar skicka den pga att du inte har anlitat en rörmokare?
Om de har en ritning så tycker jag att det är självklart att du ska få ta del av den när du beställt ett hus av dem.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag förstår inte, har husleverantören en ritning men de vägrar skicka den pga att du inte har anlitat en rörmokare?
Om de har en ritning så tycker jag att det är självklart att du ska få ta del av den när du beställt ett hus av dem.
Husleverantören har ju ordnat planritning, sektionsritning, detaljritning mm. Även en ritning på grunden med lastberäkningar, men har inte fått någon ritning som visar exakt var på grunden respektive genomföring ska göras för wc, golvbrunn, vatten. Rörmokare har jag men det kan ju omöjligen vara rörmokarens jobb att räkna ut var i grunden respektive genomföring skall göras.

Jag tycker också att det är helt självklart att det är husleverantören som skall stå för den ritningen, hur ska vi annars kunna placera golvbrunnar mm på rätt plats, så det passar till deras ritning?
Säljaren menar att "planritningen är endast ett förslag" - ja så må vara men väggarna kommer ju oavsett förslag eller ej hamna där de själva har placerat dem på ritningen.

Jag har ingen vidare erfarenhet av att bygga hus men tycker att detta måste ju vara helt uppenbart deras ansvar att bistå med? Alternativet är ju att hyra in en konsult som tar fram koordinatmått för respektive genomföring men det är inget jag är sugen på att betala när det som sagt, iaf i mitt tycke är deras ansvar.

Visst brukar husleverantören bistå med detta?
 
Jag har bara byggt hus i egen regi, hus som även är ritade i egen regi, så jag vet inte vad som är normalt eller inte. Däremot vet jag att det är absolut nödvändigt att ha en ritning som anger "koordinaterna" på allt som ska upp genom plattan när man bygger formen/grunden.
 
Kan passa på att uppdatera detta.

Husleverantören skyller på grundentreprenören och grundentreprenören skyller på husleverantören. Inte helt oväntat kanske :)

Lösningen blir att leja in en konsult snabbt som fasen som får lösa det här helt enkelt.
 
Tråkigt att höra.
Sällan förr har väl talesättet "Ju fler kockar...." vart mer sant.
 
G Gabbe1 skrev:
Tråkigt att höra.
Sällan förr har väl talesättet "Ju fler kockar...." vart mer sant.
Verkligen! Det löser sig nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.