Hoppas få lite tips från er angående vårt "läge".

Vi bor i dag i en bostadsrätt i hyggligt attraktivt område, den är värderad till ca 400k och vi har inga lån.

Om 1-1½ år så hade vi tänkt bygga hus, vi väntar på att tomterna ska släppas bara.

Problemet är dock att vi är väldigt trångbodda idag, och det är ju inte 100% säkert att man får en tomt, plus att vägen till den nya området med ca 1000 nya hem går 30m från vårt sovrumsfönster vilket vi gissar kommer sänka värdet på lägenheten om vi väntar med att sälja.

Så frågan är vad man bör göra i väntan på tomt, de alternativ jag kommit på hittils är:

1. Bo kvar och hoppas på att kunna sälja lägenheten relativt lätt när husbygget är på g utan att värdet minskat.

2. Flytta till hyresrätt under tiden. Nackdelen är att får man ingen tomt har man gjort det i onödan, fördelen är att man kan flytta när man vill (i princip)

3. Köpa större bostadsrätt. Försöka hitta en bostadsrätt som förhoppningsvis är lättsåld (dvs inte för dyr) och bo där under tiden.

4. Köpa ett prisvärt hus, renovera upp det "smart" fram tills man har tomt och sedan sälja av det med en vinst (förhoppningsvis).

Just nu lutar det lite åt 4:an, så får man fixandet som lite hobby under tiden.

Vad tycker ni, vad hade ni gjort?
 
Helt klart alt. 2 och hoppas på tomten, får ni inte den specifika ni inväntar kanske någon annan dyker upp. Tror inte BR-priserna kommer gå upp inom de närmsta åren, sätt vinsten i vanligt sparande så kan ni få riktigt fin ränta numera. Alt. 4 kan innebära att ni står med ett inte helt färdigt hus när drömtomten dyker upp och även om ni skulle vara färdiga vet man inte vart hän marknaden har burit tills dess. Personligen skulle jag föredraatt sitta och invänta rätt tillfälle med en rejäl kontantinsats ett tangenttryck bort på datorn, istället för att ha två järn i elden samtidigt så att säga. Ger dessutom större utrymme att pruta etc.
 
Kan ni få ut såpass mycket för er BR nu, så skulle jag lätt sätta mig i en hyresrätt så länge. Haja va fint att putta in 400k i ett nybygge.

Näst bäst enligt mitt tycke är alt 4. har ni tur så kanske ni till och med kan ligga på både tomten och huset ett tag, så ni slipper stressa fram ett hus.

Vi körde på nr 4, plus att vi har en tomt som vi ska bygga på så småningom. Men vi blev arbetslösa både frugan och jag, så nu säljer jag min kropp på kvällarna...:eek:
 
Tack för svaren, vi har lite mer pengar undan till husbygget än just insatsen för bostadsrätten, så det är inte så att vi står och faller med några pengar.

Utan det är mest det att man vill kunna flytta lätt, men gärna kunna vinna lite på det, tex då genom att renovera upp ett hus för att få ner lånen på nybygget.

Vi vet ju dessutom exakt när tomterna släpps och inflyttning är, så att renovera upp ett hus borde kunna gå att planeras bra.

Och i värsta fall om man inte får en tomt så har man ju ett hus i bra skick att bo i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.