Tänkte bara höra mig för om det är nån som blivit nekad huslån och varför?
Är det vanligt att bankerna kräver borgenär, och isåfall på vilken del av lånet, topplån eller botten?
 
Nordea var inte speciellt intresserade av oss, då båda inte hade fast arbete (en av oss hade då en lång projektanställning). Vi var inte kunder där, vet inte om det hade med saken att göra?!
 
Japp, vi fick inte låna vare sig hos Föreningssparbanken eller Nordea. Främst pga av att min sambo är egen företagare.
Nordea drog en vals om att man inte kan ha vare sig borgenärer eller medlåntagare om man bygger nytt, ingen annan bank har hört talas om detta. Om de åtminstone kunde vara raka när de ska neka en lån!

Det står en del i tråden "Vi med låga månadslöner".

Annars fick vi höra hos flera banker att det är medlåntagare som gäller, inte borgenärer. En ytterst liten juridisk skillnad som tydligen hade betydelse för dem. För den (i mitt fall pappa) som skriver på lånet kan det vara bättre att vara medlåntagare. Om man är borgenär kan de i princip kräva in pengarna på studs, medan man som medlåntagare har en större möjlighet till delbetalningar eller nån annan lösning om det skulle skita sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.