Hej
Någon som är erfaren med Huskvarna trädgårdstraktor ts238? Den klickar bara och startar inte. Grannen har försökt hitta felet men går bet. Batteri rättt nytt och laddat såklart. Startseloniden är bytt samt nytt tändstift. Grannen tror det är ett jordfel då han får igång startmotorn när han kopplar förbi starttändningen. Behöver jag byta alla kablar? Är nyckeln till dessa så speciella så om jag gjort en kopia hos järnhandel så funkar den inte? Vill tillägga att den alltid krånglat sen jag köpte loss den av tidigare husägare. Den är förmodligen inköpt 2015.
Jag vill helst inte lämna in den och betala flera tusen för att laga den. Behöver den verkligen.
 
A
Har ni mätt om det kommer styrström fram till solenoiden när man vrider till startläge?
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Har ni mätt om det kommer styrström fram till solenoiden när man vrider till startläge?
Det vet jag inte. Får höra med grannen. Hur åtgärdar man om det är felet?
 
A
Kommer det inte styrström när man vrider på nyckeln är det tändningslåset,eller kabelbrott någonstans.kan ju vara någon säkerhetsbrytare också,brukar ju inte gå att starta om knivarna är inkopplade mm,någon brytare i sätet kanske:thinking:
Edit: iom att det klickar bör det vara styrström fram,är solenoiden bytt nyligen?
 
Redigerat:
Handyman 1 skrev:
Kommer det inte styrström när man vrider på nyckeln är det tändningslåset,eller kabelbrott någonstans.kan ju vara någon säkerhetsbrytare också,brukar ju inte gå att starta om knivarna är inkopplade mm,någon brytare i sätet kanske:thinking:
Edit: iom att det klickar bör det vara styrström fram,är solenoiden bytt nyligen?
Vi började med att byta solenoiden.
 
Handyman 1 skrev:
Kommer det inte styrström när man vrider på nyckeln är det tändningslåset,eller kabelbrott någonstans.kan ju vara någon säkerhetsbrytare också,brukar ju inte gå att starta om knivarna är inkopplade mm,någon brytare i sätet kanske:thinking:
Edit: iom att det klickar bör det vara styrström fram,är solenoiden bytt nyligen?
menar du att det kan vara så jag behöver byta tändningslåset?
 
A
Njä,när det klickar när du vrider händer det ju något iaf,man får mäta vid solenoiden helt enkelt,kommer det styrström,fungerar den och skickar ström vidare mm.
 
Går det att vrida runt motorn för hand?
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Går det att vrida runt motorn för hand?
Lite osäker. Det är ju grannen som försökt hitta felet och inte helt säker på vad han provat. Får fråga honom när jag ser honom. Den står nämligen i hans garage.
 
Gör det och återkom :)
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Njä,när det klickar när du vrider händer det ju något iaf,man får mäta vid solenoiden helt enkelt,kommer det styrström,fungerar den och skickar ström vidare mm.
Den borde ju funka eftersom den är bytt men ska påpeka detta till grannen. Om jag bara vetat vilka delar jag nu behöver köpa för att lösa detta. Kanske borde köpa en ny originalnyckel till att börja med.
 
  • Gilla
Najkire
  • Laddar…
Frangipanista Frangipanista skrev:
Den borde ju funka eftersom den är bytt men ska påpeka detta till grannen. Om jag bara vetat vilka delar jag nu behöver köpa för att lösa detta. Kanske borde köpa en ny originalnyckel till att börja med.
För tredje gången i tråden: Om det klickar i solenoiden när du vrider om nyckeln så gör nyckeln det den ska.
Går det att vrida runt motorn alls? Går det tjuvstarta den genom att koppla ström direkt på startmotorn?
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
A
I värsta fall,byt granne:)
 
Kom på en sak min betedde sej lika dant en dag efter typ 5 år det saknades en mutter i motorfästet som även höll jordflätan...
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kom på en sak min betedde sej lika dant en dag efter typ 5 år det saknades en mutter i motorfästet som även höll jordflätan...
Jag ska be grannen skriva ner vad han testat. Jag pratade med min bilmekaniker och ska köra traktorn dit. Jag tror han kan fixa den.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.